Wielen, Voorwiellager(s) vervangen (bij Y-velgen)

(Auteur: Bert Meijerink)


Algemeen

Begint uw voorwiel ook te joelen of verneemt u dat het voorwiel iets anders functioneert als u normaal verwacht dan bestaat de kans dat (een van) beide voorwiellagers is versleten.

U kunt dit meestal als volgt nog even extra controleren: Haal het voorwiel even uit de motor en draai het lager rond door uw vinger er in te steken. Dit ronddraaien moet vloeiend verlopen zonder ook maar enige lichte krassen te vernemen.

Hier staat een procedure om de voorwiellagers dan ook te verwijderen, zonder gebruik te maken van een inwendige trekker. Ook voor het monteren van de nieuwe lagers wordt even een 'trucje' aangedragen.

Deze lagers zijn voor een redelijke prijs bij de BMW dealer te verkrijgen. De ervaring heeft geleerd dat dit onderdeel bij andere groothandels meestal duurder is.

Het is wel verstandig om onderstaande handelingen met een extra paar handen uit te voeren.


Vervangen voorwielager(s) bij Y-velgen

Gereedschap: naast het standaard boordgereedschap een verfstripper of gasbrandertje, hamer, stuk hout, plat staafje ijzer (of dikke platte schroevendraaier).

Nadat u het wiel uit de motor heeft gehaald dienen allereerst de remschijven verwijderd te worden. Het spreekt voor zich hoe dit moet, namelijk de 4 bouten verwijderen waarna de schijven verwijderd kunnen worden.

Nieuw te platsen lager moeten eventueel voorzien worden van loctite 638. Vaak is dit niet het geval maar BMW adviseert dit wel.

Bent u in het bezit van een inwendige trekker dan kunt u nu de lagers door middel van de trekker uit het lagerhuis trekken. Bent u niet in het bezit van deze trekker dan kunt u het/de lager(s) als volgt verwijderen:

  • Leg het/de nieuwe lager(s) in de diepvries. (foto 1) Het lager gaat er straks veel eenvoudig in als het temperatuurverschil tussen lager en lagerzitting zo groot mogelijk is.

  • Verwarm de "lagerzitting" gelijkmatig rondom tot ongeveer 100 ░C (foto 2). Let op dat er niet rechtstreeks met de vlam wordt verhit.
    Probeer echter het lager zo min mogelijk te verwarmen. Hoe groter het temperatuurverschil tussen de "lagerzitting" en het lager, des te eenvoudiger komt het lager er straks uit.
    Let op! Verwarm alleen maar in de omgeving van defecte lagers. Verwarm dus nooit op deze manier goede lagers. De kans op beschadiging is dan zeer groot.

  • Steek nu het platte stuk ijzer (foto 3) of dikke schroevendraaier door het wiel tot tegen de rand van het lager. Deze rand is echter zeer dun doordat het lager strak tegen de afstandbus zit.

  • Tik nu het lager (foto 4) rondom los uit de " lagerzitting". Dit zal in het begin wat lastig gaan door de eerder genoemde dunne rand. Heb je echter een begin dan komt het lager er makkelijk uitzetten.

  • Als alles gelukt is heeft u het lager en de afstandbus zonder beschadigen kunnen verwijderen. (foto 5 en foto 6)

  • Moet het andere lager ook verwijderd worden dan dezelfde procedure nogmaals uitvoeren. Het verwijderen zal echter eenvoudiger moeten gaan daar er nu een groter oppervlak op het lager aanwezig is om het lager er uit te tikken.

  • Maak de "lagerzitting" goed schoon.

  • Verwarm de "lagerzitting" gelijkmatig rondom tot ongeveer 100 ░C (foto 7). Let op dat er niet rechtstreeks met de vlam wordt verhit.
    Heeft u twee lagers verwijderd haal dan het eerste lager uit de diepvries,leg het op de "lagerzitting" en leg het oude lager er bovenop.
    Tik het nieuwe lager gelijkmatig terug op zijn plaats door er het oude defect lager als drijver te gebruiken. Let er op dat het nieuwe lager er helemaal in gaat.(dus ongeveer 6 mm onder de rand)

  • Zit er weer 1 lager in verwarm dan de andere "lagerzitting" gelijkmatig rondom tot ongeveer 100 ░C (foto 7). Let op dat er niet rechtstreeks met de vlam wordt verhit.
    Plaats nu de afstandsbus, inclusief ringen van foto 6 terug in het wiel.
    Haal het lager uit de diepvries, leg het op de "lagerzitting", leg het oude lager er bovenop en steek de vooraspen er door. (foto 8)
    Tik het nieuwe lager gelijkmatig terug op zijn plaats door er het oude defect lager als drijver te gebruiken (foto 9). Let er op dat het nieuwe lager er helemaal in gaat.(dus tot aan de afstandsbus)

  • En als het goed is ziet uw eindresultaat er uit als op foto 10.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 1

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 2

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 3

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 4

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 5

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 6

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 7

Foto 8

Foto 9

Foto 10


Artikel: ęBert Meijerink 2006