Voorvork, Balhoofdlager afstellen

(Auteurs: Bob Schuld en Bert Meijerink)


Algemeen

In dit artikel kunt u lezen hoe het balhoofdlager van in ieder geval de hieronder genoemde typen afgesteld kan worden:

Waarschijnlijk is het ook toepasbaar voor andere typen uit de K-serie tot de K1200.

Om de procedure gelijk bij de hand te hebben tijdens het sleutelen is er een bestand gemaakt door Getlost welke u hier kunt downloaden: Stellen balhoofdlager. (777 kB PDF)

Bij deze wil ik Bob dan ook bedanken voor het beschikbaar stellen van het artikel en Getlost voor de download versie.


Balhoofdlager bijstellen

Hallo Allemaal,

Hieronder kunt u stapsgewijs aan de hand van een duidelijke procedure lezen hoe u het balhoofdlager kunt bijstellen.

De afstandsbus 5 (BMW-Nr 31 4 890) heb ik zelf gemaakt. Het moet een simpele bus zijn met een binnendiameter van +/- 22 mm en een buitendiameter van +/- 24,5 mm.

Met vriendelijke groeten,

Bob

Procedure

  • Verwijder de stuurkuip; (indien aanwzig)
  • Maak de stuurklembokken los;
  • Knip de kabelbundelbandjes links- en rechtsonder op het stuur los, trek het stuur omhoog tot boven het contactslot;
  • Draai de klembouten links en rechts op de bovenste vorkbrug (1) enkele slagen los;
  • Draai de contramoer (2) los;
  • Draai de draadbus (3) 2-3 slagen los;
  • Breng een stuk plakband (pijl op foto 2) aan op de vorkbrug boven de stelring;
  • Teken de stand van de stelring (4) af op het plakband (1) en op de stelring;
  • Schuif de drukring (5) over de draadbus;
  • Borg de drukring met de contramoer (2) en houd hierbij de draadbus (3) tegen;
  • Draai de stelring met behulp van de contramoer iets terug en draai hem vervolgens met12 Nm vast;
    Attentie:Heeft u een nieuw lager geplaatst dan eerst de zeskantmoer vastdraaien met 25 Nm. Vervolgens het stuur enkele malen van links naar rechts bewegen dan de contramoer iets losdraaien en weer vastdraaien met 12 Nm.

  • Teken de nieuwe stand van de afstelring af op het plakband;
  • Draai de contramoer los en verwijder de drukring;
  • Draai de draadbus en de zeskantmoer vast. Attentie: De stand van de stelring mag zich hierbij niet meer wijzigen en moet overeenkomen met de nieuwe stand.

    Aanhaalmomenten:
    Draadbus 65 Nm:
    Zeskantmoer 65 Nm;
    Klembouten van de vorkbrug: 15 Nm;
    Bouten stuurklemblokken 22 Nm
  • Monteer het stuur en de stuurkuip.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 1

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 2


Artikel: ęBob Schuld 2006 en Bert Meijerink 2006