Onderhoud, 40.000 km beurt K1200RS

(Auteurs: Rik Spijkers en Bert Meijerink)

pagina 1


Algemeen

In dit artikel kunt u aan de hand van een ruime fotoreportage lezen hoe Rik Spijkers de onderhoudsbeurt aan zijn K1200RS heeft uitgevoerd.

Bij deze wil ik Rik dan ook bedanken voor het schrijven en beschikbaar stellen van het artikel, de fraaie foto's en de genomen moeite.

In verband met het grote aantal foto's is er voor dit onderwerp gekozen voor een opzet over meerdere pagina's om de laadtijd voor modemgebruikers binnen de perken te houden. Aan het eind van deze pagina kunt u de gewenste pagina kiezen.


40.000 km beurt van een K1200RS door Rik Spijkers

Ik wilde jullie een klein beetje mee laten kijken bij de onderhoudsbeurt van mijn K1200RS uit 1997. Omdat er weinig tot geen informatie bekend is op de website, wilde ik via deze weg mijn bijdrage leveren.

De kapstok in mijn verslag is het boek van Clymer (Clymer – BMW K1200RS, GT & LT – 1998 / 2005) gebruikt.

Disclaimer: Bij de samenstelling van de inhoud van dit verslag, is de grootst mogelijke zorgvuldigheid betracht. Toch bestaat de mogelijkheid dat bepaalde informatie niet geheel correct is, of dat deze na verloop van tijd veroudert. Rik Spijkers of derden betrokken bij dit verslag zijn dan ook niet aansprakelijk voor directe of indirecte schade, die het gevolg is van gebruik van informatie, die door middel van deze site is verkregen. De intentie van deze publicatie is om mijn ervaringen kenbaar te maken welke ik heb opgedaan met mijn BMW K1200RS.


Benodigdheden 40.000 KM Beurt (met dank aan Motorcentrum Bruurs, Noord-Scharwoude)

Onderdeelnummer

Omschrijving

Aantal

34117663764

Remblokken voor

2

11121464823

Pakking klepdeksel

1

7119963200

Ring A14x18

2

7119963300

Ring A18x22

3

34212332988

Remblokset achter

1

16142325859

Brandstoffilter

1

11421460845

Oliefilter

1

12121465105

Bougie

4

13711464916

Luchtfilter

1

10W40F

Synpower olie volsynthetisch

4

75W90F

Transmissie olie 75W90

2

DOT4

Remvloeistof / Koppelingsvloeistof

2

De start van de onderhoudsbeurt

Het motorblok. De olie, kleppen en bougies.

In de werkplaats heb ik diverse dingen alvast neergezet, al het gereedschap, een kartonnen ondergrond voor het lekken van de olie en uiteraard de bovenstaande onderdelen.

Stap 1 begon met het demonteren van het kuipwerk (links en rechts) en de onderkuip cq onderspoiler. (foto 1 t/m 3)

Leg de kuipschroefjes op een plek waarvan je zeker weet dat je ze niet kwijtraakt (bijvoorbeeld in het bakje van het boordgereedschap) (foto 4)

Ik ben begonnen met het verversen van de olie (foto 5 en 6). Onderop het carter zit de olieaftapplug die je met een imbussleutel los kan draaien. Let er wel op dat de olie die eruit komt, erg heet kan zijn. Draai de imbusbout een paar slagen los en zorg ervoor dat je een bakje hebt waar minimaal 5 liter vloeistof in kan (opengesneden jerrycan is een goede oplossing).

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 1

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 2

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 3

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 4

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 5

Foto 6

Foto 7

Foto 8

Maak de olieaftapplug schoon en inspecteer het schroefdraad. Let erop dat deze niet beschadigd is. Verwijder het oude afsluitringetje (aluminium) en vervang deze door een nieuwe. De ring kan van kopen of aluminium zijn.

Je kan er voor kiezen (als je het onderhoudsschema aanhoudt) om ook tegelijkertijd het oliefilter (foto 7) te vervangen. Omdat ik dit al gedaan heb, bij een kleine beurt 5.000 km terug, laat ik het filter zitten en vervang deze niet. Het filter zit op dezelfde plek als bij een K1100/K100/K75 en is met hetzelfde gereedschap los te krijgen.

Ter illustratie heb ik wel het deksel van het oliefilter (foto 8) gedemonteerd om te laten zien dat er nog een rubberen ring/pakking zit op deze deksel. Let erop dat de ring voldoende afdicht in verband met lekkage.

Omdat bij een grote beurt ook de klepspeling nagekeken moet worden, gaan we door naar de volgende stap en dat is het demonteren (foto 9) van het kleppendeksel. Zorg ervoor dat je een nieuwe pakking (foto 10) hebt en een torx dop en een momentsleutel. Dit om ervoor te zorgen dat de bouten met de juiste kracht aan worden gedraaid en dat er niets afbreekt c.q. doordraait.

De bougies kunnen blijven bij deze stap bijven zitten, maar om te voorkomen dat er vuil bij de kleppen en de nokken komen, is het verstandig deze eerst te verwijderen (foto 11) voordat het kleppendeksel eraf gehaald wordt. Let hierbij vooral op welke bougiedop waar vandaan komt! Bij afbeelding 11 is het kleppendekselpakking reeds verwijderd. Deze is (volgens mijn dealer) nogmaals te gebruiken indien deze geen scheuren c.q. barsten vertoond. Ik heb er voor gekozen om de pakking te vervangen.

Inspecteer de nokken op overmatig slijtgedrag en/of kleur.

Meet de klepspeling (foto 12) met voelermaatjes. De inlaatzijde moet tussen de 0.15 – 0.20mm zitten en de uitlaatzijde moet tussen de 0.25 – 0.30mm zitten. Hier (37 kB PDF) kunt u een tabel afdrukken waarin u de verschillende maten overzichtelijk kunt noteren.

Mocht het wezen dat de een van de nokken een klep indrukt, pak dan 2 steeksleutels maat 19 en zet ze op de nokkenas op de daarvoor bestemde plaatsen (foto's 13 en 14) en draai ze beide door totdat de te meten klep vrij is.

Werk zo alle kleppen af. Komt het voor dat er een klep te strak c.q. te los staat, is dit bij te stellen door middel van stelplaatjes (ook hetzelfde systeem als bij de K1100/K100/K75). Hiervoor dient de nokkenas wel volledig verwijderd te worden! Bij mij was dit niet het geval. Alles kleppen stonden mooi binnen de fabrieksmarges.

Na het meten/stellen van de kleppen, kan de klepdeksel weer gemonteerd worden. Let hierbij op dat je de rand waarop de pakking rust, geheel schoon is en dat er geen sporen van bijvoorbeeld vloeibare pakking op zit. Probeer dit met een doek te verwijderen. Gebruik zeker geen schuurpapier in verband met krassen en schade aan de klepdeksel. Ook kan indien je dit wel doet, slijpsel op de nokken en kleppen komen wat een onvermijdelijke motorschade tot gevolg kan hebben!

Let bij het monteren van de pakking goed op dat alles op de juiste plek zit. En draai vervolgens de klepdeksel weer op zijn plaats.

Zet het klepdekel op zijn plaats en controleer of de pakking nog op de juiste plek zit. Draai hierna de klepdekselbouten HANDVAST en elk daarvoor bestemd gat. Nadat alle bouten op de plek zitten neem je de torxdop en momentsleutel (ingesteld op 9 Nm)(foto 15) en draai je alles KRUISLINKS vast.

Na de montage van het klepdeksel draai je de (nieuwe) bougies (foto 16) in de kop. Doe je dit met een momentsleutel, stel deze dan in op 20 Nm.

Vul na dit hele proces het motorblok af met 3.5L olie (10W40 Synthetic). Indien met het oliefilter ook heeft vervangen, vul je motor dan af met 3.75L.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 9

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 10

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 11

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 12

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 13

Foto 14

Foto 15

Foto 16


Pagina 2

Pagina 3

Volgende pagina >>

 

Artikel: ©Rik Spijkers 2007 en Bert Meijerink 2007