Motor, Peilglas vervangen of reinigen

(Auteur: Bert Meijerink)


Algemeen

Soms komt het bij de K-serie voor dat het peilglas van de olie zodanig is vervuild dat het niveau niet meer is af te lezen. Regelmatig leest u oplossingen waarbij het peilglas kapot gemaakt dient te worden om hem te verwijderen.

Hierbij een methode gevonden hoe u hem (in ieder geval bij de K1 / K75 / K100 en K1100) hopelijk ook kan verwijderen zonder dat het glas kapot gemaakt hoeft te worden. Nu kunt u het glas proberen te reinigen en weer te hergebruiken.


Stappenplan voor het vervangen / reinigen van het peilglas

  1. Op de foto's 1 t/m 3 is een nieuw peilglas te zien. Op de eerste twee foto's is dan ook duidelijk waar te nemen dat het peilglas als het ware in een rubberen zitting zit. Op foto 3 is te zien dat de achterkant van het peilglas van metaal is gemaakt.

    Met deze rubberen zitting zit het peilglas in het carter gemonteerd. (Geperst)

    Dit peilglas had ik nieuw gekocht daar ik er van uit ging dat het oude peilglas niet verwijderd kon worden zonder hem stuk te maken. Gelukkig wou dit wel en kon het nieuwe glas retour.

  2. Zet de motor op de zijstandaard (jiffy). Als het goed is zie je nu geen olie meer achter het peilglas staan. Leg voor de zekerheid een stuk karton onder het motorblok want mocht er door een onverhoedse beweging nog wat olie lekken dan houdt je de boel schoon.

  3. Bij mijn motor was een valbeugel gemonteerd. Verwijder in dat geval de twee onderste bouten van de valbeugel en draai hem dan iets weg zodat je de ruimte om te werken hebt.
  4. Pak nu een platte, niet te kleine schroevendraaier en steekt die tussen het rubber en het peilglas. (foto 4)
  5. Gebruik nu de eerste koelrib onder het peilglas als steun voor de schroevendraaier en tik rustig op onderkant van de steel van de schroevendraaier richting het carter. (foto 5) Bij mij kwam het peilglas nu eenvoudig naar buiten en waren het glas en het rubber niet beschadigd. Mocht dit bij u iets minder goed gaan probeer op verschillende plaatsen het glas naar buiten te werken.

    Mocht het op bovenstaande manier niet lukken om het glas te verwijderen dan kunt u het op de volgende manier doen(Tip van Willem Buitenhuis):

    Hoe heb ik het nu gedaan? Ik heb mijn geduld op de proef gesteld en de wissel uitgesteld totdat ik olie en filter moest wisselen. Als het filter verwijderd is kun je met een lang, niet te dik voorwerp ( ik heb een autobandenlichter gebruikt) het glaasje er van onderaf met een paar voorzichtige tikken met de hand tegen de staaf uitwerken. Door de opening waar je het oliefilter indraaid dus, vanaf de linkerzijde van het motorblok de bandenlichter schuin naar boven en iets naar achteren. Bij mij lag het glaasje er na drie tikjes uit.

  6. Op foto 6 is dan het resultaat te zien na verwijdering.

  7. Hierna heb ik het peilglas in een appelmoes pot gedaan waar thinner in zat. Misschien wil het volgende echter ook wel met wasbenzine of iets dergelijks. Toen de pot voor een groot aantal seconden geschud met als resultaat dat het glas weer erg helder was.

  8. Vervolgens het glas weer teruggeplaatst. Hiervoor had ik het rubber wat ingesmeerd met motorolie. Ik weet niet of dit correct is omdat ik op een aantal plaatsen heb gelezen dat het glas droog gemonteerd moet worden. Tot nu toe echter nog geen problemen hierdoor ondervonden. Het intikken van het peilglas het ik gedaan met een klein kunststof hamertje. Dit lukt natuurlijk ook wel met een gewone hamer en een houtje. Het resutaat is te zien op foto 7. Het lijkt dat de rand beschadigt is maar dat komt door de foto. Zie voor een beter beeld foto 8.

  9. En het gehele eindresultaat is te zien op foto 8. Onderop is nog een randje olie te zien wat naar buiten is gekomen bij het intikken van het peilglas. Daarna is dit weggeveegd en tot op het heden lekt het nog niet.

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 1

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 2

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 3

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 4

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 5

Foto 6

Foto 7

Foto 8


Artikel: ęBert Meijerink 2006