Motor, Afslaan en slecht starten K1100 (en andere 4V modellen)

(Auteurs: Marco Boelis en Bert Meijerink)


Algemeen

In onderstaand artikel van Marco Boelis kunt u lezen wat de oorzaak was van het afslaan en slecht starten van zijn K1100, een slechte temperatuursensor. Doordat de andere 4V modellen een gelijksoortige injectie hebben kan bij een identiek probleem ook dit de oplossing zijn.

Het is niet duidelijk of dit temperatuursensor ook problemen kan veroorzaken bij de 2V modellen, maar het is zeker mogelijk.

Bij deze wil ik dan ook Marco bedanken voor het beschikbaar stellen van het artikel.


K1100 LT slaat af en start vervolgens moeilijk.

Ik heb bij een k1100 LT SE uit 1994 een jaar een probleem gehad dat de motor er op gezette tijden mee stopte. Dit trad onder andere op bij aankomst van rotondes en kruisingen, maar ook in tunnels in Italie. Volgers in de groep roken benzinedamp.

De motor verzoop soms zelfs op de snelweg bij 100 km/uur. Alles doormeten wees niets uit. Alleen een code in Motronic (die ik niet meer weet) en na reset geen soelaas bood.

Koud en warm altijd goed starten, maar na de "storing" nooit meteen. Na 1-2 minuten afkoelen startte de motor wel, daarbij zwarte wolken uitbrakend. Goede raad was duur. Jiffy schakelaar kortsluiten, alle stekkers schoonmaken en inspuiten met contactspray bood ook geen oplossing.

Diverse dealers en andere wijze heren wilden allemaal de HALL-gever wisselen maar garandeerden niets en namen hem niet terug als deze het probleem niet was. Zomaar op de gok ruim 400 euro uitgeven ging me te ver.

Totdat ik iets ontdekte: Ik had een keer na het schoonmaken geen tijd om de onderkuip inclusief radiateur beschermer te monteren en heb zo een paar maanden rondgereden. Het probleem trad toen nooit op. Na montage van de kuipdelen begon het gelazer weer. Dat geconstateerd hebben kwam ik tezamen met behulp van Twostroke van het K-lub Zuid forum tot de conclusie dat de dubbele temperatuursensor linksvoor op het motorblok wel eens de schuldige kon zijn. Bij het overstijgen van een bepaalde temperatuur wegens nauwelijks rijwindkoeling gaf die de Motronic het signaal om veel brandstof in te spuiten. Genoeg om de motor af te laten slaan onder het rijden, maar ook bij afremmen voor een kruising of rotonde. Inspectie van de bougies gaf aan dat 2 bougies , (de middelste of buitendste , dat weet ik niet meer) een erorme zwarte koollaag hadden.

Ik heb de sensor vervangen en het probleem was verdwenen. De motor liep ook zuiniger na vervanging en reed veel smeuiger.

Benodigd:

  1. Sensor 12611341602. ongeveer 60 Euro bij Hobbyist. Alternatief van Bosch met Boschnummer 0280130076 schijnt ook te werken en kost 53 Euro.;
  2. Ring 14x18 voor sensor (hetzelfde als van cardan vulplug), kost 10 cent;
  3. Nieuwe koelvloeistof;
  4. Ring voor aftapplug koelvloeistof;
  5. Gemodificeerde ring-steel sleutel 19 voor demontage van de sensor > met een stukje van 5 mm uit de ring geslepen om over de kabel heen te steken.

Actieplan:

  1. Inspecteer je bougies en kijk ze schoon zijn of een dikke laag kool hebben;
  2. Ga een maand rijden zonder onderkuip, zoveel mogelijk met warm weer en ervaar of het probleem dan niet meer optreedt omdat de sensor meer koeling krijgt. Monteer de onderkuip weer en forceer dat de sensor nog minder koeling krijgt en het probleem dan eerder optreedt. Andersom kan ook;
  3. Of meteen de sensor preventief vervangen. Een reparatie van 60-70 euro (of minder met de universele automotiv alternatieven) dat te overzien valt als je het zelf doet.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Marco

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 1

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 2


Artikel: İMarco Boelis 2012 en Bert Meijerink 2012