Koelsysteem, vervanging elektromotor koelventilator

(auteurs: Kamiel de Witt, John Zegwaard en Bert Meijerink)


Algemeen

In onderstaand artikel van Kamiel de Witt kunt u de stappen zien hoe u de elektromotor van een K75 / K100 /K1100 kunt vervangen.

Daarnaast heeft John Zegwaard nog aanvullende tips in aanvulling op het artikel gegeven.

Bij deze wil ik Kamiel en John bedanken voor het beschikbaar stellen van hun bijdragen.


Vervangen van de elektromotor van een BMW K75/K100/K1100

Na lange tijd op de K-serie te hebben gereden, hoop ik nu eindelijk zelf een zinnige sleuteltip bij te dragen. Het betreft het vervangen van de elektromotor van de koelventilator.

Mijn koelventilator had het begeven, en de BMW dealer informeerde mij dat een nieuwe ventilator ongeveer 140 euro zou gaan kosten. Na wat surfen op flyingbrick.de ontdekte ik dat de elektromotor ook apart te vervangen is, kosten ongeveer 56 euro. En het is niet eens veel meer werk.

Het typenummer van de nieuwe Bosch motor die gebruikt werd bij de K75 uit de Duitse tip luidt 0130007027 van Bosch), en deze heb ik ook besteld bij Kooijmans voor mijn k100rs 16v, in de hoop dat hij zou passen. En dat deed hij.

Een beknopte beschrijving van het sleutelproces:

Kuip verwijderd, koelwater afgetapt, tank verwijderd, alle slangen van de radiator losgemaakt, stekker van de koelventilator ontkoppeld (zit onder de tank), toen de radiator er in zijn geheel afgehaald.

Het loshalen van de elektromotor is niet ingewikkeld: het kapje zit erop geklikt, en de motor zelf zit met twee stalen beugeltjes vast. De propellor wordt puur door frictie op zijn as gehouden. Ik heb de propellor zo ondersteund op de bankschroef, dat de elektromotor er onder hing, en de as eruit getikt met een centerpunch. De propellor kan gewoon over de nieuwe as worden geschoven. Voor de zekerheid heb ik hem licht opgeschuurd en ontvet. De draden heb ik losgesoldeerd (na het onthouden van de juiste polairiteit), en weer aan de nieuwe motor vastgesoldeerd.

Overigens waren de plastic beugeltjes waar de koolborsteltjes aanzaten bij de oude motor helemaal gesmolten. Ik denk dat dit gebeurd is doordat de koelventilator een hele tijd niet gedraaid had en dat de elektromotor daardoor vastgeroest was, en als er stroom op komt te staan als ie vast zit, gaat er een geweldige stroom lopen door een lage weerstand, en brandt hij door.

Ik hoop dat iemand er iets aan heeft.

Met vriendelijke groet,

Kamiel de Witt


Aanvullende tips door John Zegwaard voor het vervangen van de ventilatormotor

Bij mij was de as van de defecte motor wat opgezwollen van de roest. Het gevolg was dat na de demontage van de oude motor, de as van de nieuwe motor helaas niet meer wilde klemmen op de ventilator. Mijn oplossing is een simpele:

Daarnaast nog een tip. Op amazon.de kun je als particulier, de ventilatormotor ook voordelig kopen. Op dit moment (juni 2016) wordt de motor (0130007027) voor €47,47 bij je thuis (in NL) afgeleverd.


Artikel: ©Kamiel de Witt 2010, John Zegwaard 2016 en Bert Meijerink 2016