Elektrisch, Versnellingsindicator probleem

(Auteur: Bert Meijerink)


Algemeen

Soms kan het voorkomen dat de versnellingsindicatie van uw BMW niet goed funtioneert. Dit kan zich bijvoorbeeld uit door snel knipperen, een versnelling aangeven die niet bestaat, niets doen etc.

In dit artikel wordt beschreven waar u eventueel naar kunt kijken.


Versnellingsindicator problemen

Regelmatig komt het bij de K-serie (75/100/1100) voor dat de indicatie van de versnellingen zijn eigen leventje gaat leiden. Soms gaat het probleem na een tijdje uit zichzelf weer over maar vaak ook niet.

De schuldige van dit alles is meestal de (meerstanden) schakelaar op de achterzijde van de versnellingsbak. Hierin kan bijvoorbeeld vocht in zijn gekomen (waardoor er sluiting ontstaat) of wordt een contact juist niet gemaakt.

Deze schakelaar zit zoals gezegd op de achterzijde van de versnellingsbak (en voor de swingarm). 

Op foto 1 kunt u de achterzijde zien van een gedemonteerde versnellingsbak. Bij pijl 1 ziet u de versnellingsbak schakelaar. (Ter indicatie ziet u bij 2 de plaats waar de koppelingspen de bak in gaat en bij 3 de uitgaande as van de versnellingsbak.) Ook is op foto 1 rechtsboven de connector te zien waarmee de schakelaar op het systeem zit.

Aan de schakelaar zit een kabel met connector welke op het elektrisch systeem wordt aangesloten.  De kabel komt onder de accubak naar boven en loopt dan richting de rechter framebuis waar de connector zicht bevindt achter het rechter zijdekseltje.

Voordat u de schakelaar gaat demonteren is het verstandig om eerst de connector achter het rechter zijdekseltje te reinigen. Misschien is dit al de oplossing voor het probleem. U kunt de connector behandelen met contactspray en / of WD 40.

Ook kunt u proberen de kabel door te meten. In onderstaande tabel is te vinden welke ader(s) worden verbonden met de massa bij welke versnelling.

Versnelling

Geel/wit (4)

Geel/zwart (2)

Geel/blauw (1)

Neutraal

X

X

X

1

X

X

 

2

X

 

X

3

X

 

 

4

 

X

X

5

 

X

 

In de tabel geeft het kruis aan welke draden met de massa (bruine draad) zijn verbonden als de desbetreffende versnelling is ingeschakeld. Hier wordt gemeten op de connector welke rechtstreeks afkomstig is van de schakelaar. Staat de versnelling dus in neutraal dan moeten alle draden verbonden zijn met de massa.

Uit de tabel blijkt tevens dat de schakelaar een simpele binaire teller is. Het binaire gewicht wordt in het rood er achter aan weer gegeven en bepaald door de ader(s) welke niet aan massa liggen. (Waarom BMW niet voor een Gray code heeft gekozen is niet duidelijk. Dit had een aantal problemen kunnen elimineren.)

Mocht het schoonmaken van de connector geen oplossing bieden of heeft u gemeten dat er een verbinding niet gelegd wordt dan kunt u proberen de schakelaar te openen (foto 5) om hem intern te reinigen. (Normaal wordt een schakelaar bij een motorzaak niet intern gereinigd en gaat er gelijk een nieuwe op. Echter reinigen is vaak wel een oplossing welke nog weer jaren mee kan.)

De meerstanden schakelaar is helaas niet op een erg toegangkelijk plaats op de versnellingsbak geplaatst. Gaat u onder de motor liggen dan is hij net te zien voor de swingarm. Heeft u lange en dunne vingers dan kunt u proberen de 2 boutjes van de schakelaar los te draaien om dan de schakelaar te verwijderen. Vaak zitten de boutjes/schroefjes echter zodanig vast dat men haast wel genoodzaakt is om de swingarm los te nemen om kracht te kunnen zetten.

Op foto 2 kunt u zien hoe de 2 boutjes/schroefjes worden losgedraaid door er haaks een steeksleuteltje op te zetten waarna hij los komt. (foto 3). Hierna kunt u de schakelaar in zijn geheel verwijderen. (foto 4)

Vervolgens kunt u de schakelaar (proberen) te openen. Dit gaat niet gemakkelijk maar is te doen met een mes. Pas er wel voor op dat kleine delen niet wegspringen.

Vervolgens kunt u de contacten reinigen met contactspray waarna het verstandig is om voor het sluiten er ook nog wat poolvet op te doen om hem vervolgens weer te sluiten.

Nu kunt u in omgekeerde volgorde de schakelaar weer monteren op de versnellingsbak.

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 1

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 2

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 3

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 4

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 5


Artikel: ęBert Meijerink 2006