Elektrisch, Stuurschakelaars rechts reinigen

(Auteur: Bert Meijerink)

pagina 4


Algemeen

In verband met het grote aantal foto's is er voor dit onderwerp gekozen voor een opzet over meerdere pagina's om de laadtijd voor modemgebruikers binnen de perken te houden. Aan het eind van deze pagina kunt u de gewenste pagina kiezen.


Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 31

Foto 32

Foto 33

Foto 34

Monteren rechter stuurschakelaars

De verschillende onderdelen van de schakelaars moeten voordat zij weer gemonteerd gaan worden allereerst schoongemaakt worden zoals beschreven op pagina 1onder het kopje algemeen.

In principe gebeurt het monteren in de omgekeerde volgorde van de demontage. Daarom is het montage verhaal wat beknopt gehouden.

  • Maak allereerst de kontakten van de lichtschakelaar en noodstop schoon. (foto 30, pagina 3)

  • Maak vervolgens de kontakten van de lichtschakelaar en noodstop in het binnenwerk goed schoon met bijvoorbeeld een tandenborstel. (foto 31) Het eindresultaat is te zien op foto 32.


  • (Deze stap alleen uitvoeren als de flipper van de richtingaanwijzer lam is ! (bijdrage van Arjo van Santen)

    Mocht de 'Flipper' van de richtingaanwijzer lam zijn dan het richtingaanwijzercontact verwijderen en wel als volgt:

    De knopbediening van de richtingaanwijzers is er snel uit te schuiven, wel opletten op het glijcontact met daaronder het veertje. Het asje van de knopbediening (tuimel) zichtbaar op foto 36 (linksonder) met een tang er uit trekken. Bij het uittrekken springt het glijcontact (rechts) (die gesmeerd wordt op foto 37) door het veertje weg.

    Kleine tip: voor de gebroken "tegendrukveer" (in het rode huis in de regeleenheid) voldoet een ingekorte veer uit een piezo-aansteker uitstekend. Een los veertje is bij mijn weten niet nieuw te verkrijgen bij BMW.

    Nu kunt u het veertje vervangen en de schakelaar goed reinigen.



  • Pak nu de schoongemaakte lichtschakelaar (foto 33)maar zonder kogeltje en smeer wat vaseline op de glijpunten waarmee de schakelaar contact maakt in het binnenwerk en de buitenbehuizing. Plaats daarna de lichtschakelaar terug. (foto 34) Let er hierbij op dat het schakelkontakt en de twee kleine aandrukveertjes blijven zitten.

  • Monteer nu het schoongemaakte binnenwerk in de schoongemaakte behuizing en plaats de drie schroeven terug. (foto 35)

  • Plaats de schoongemaakte kabeltrekontlasting terug. (foto 36)

  • Spuit nu de kontakten van de richtingaanwijzers in, laat deze inwerken en blaas ze daarna schoon met droge perslucht. (foto 37)

  • Neem vervolgens het kleine kogeltje van de lichtschakelaar en doe er een klein beetje vet aan. Plaats plaats daarna het kogeltje terug op zijn plaats. (foto 38)

  • Plaats nu de lichtschakelaar inclusief de drukveer welke tegen het kogeltje aankomt terug. (foto 39)

  • Plaats vervolgens het pennetje terug (doe er een beetje vet aan zodat hij er niet uit valt) (foto 40) van de uitschakelaar van de richtingaanwijzers waarna ook de aandrukveer (welke over het pennetje valt) en de knop zelf terug geplaats kunnen worden. De volgende stap is het terugplaatsen van de rechter richtingaanwijzer knop. Het resultaat is te zien op foto 41.

  • Maak nu ook even de ruimte goed schoon waarin de complete behuizing komt te zitten. (foto 42)

  • Plaats vervolgens de twee aandrukveertjes terug van de noodstopschakelaar. (foto 43) Het kan soms handig zijn ze iets uit te rekken zodat er wat meer spanning op het contact van de noodstopschakelaar staat. Vervolgens kan het schakelkontakt op de veertjes gelegd worden (foto 44) waarna de gecombineerde noodstop/startknop weer teruggeplaatst kan worden in de behuizing. (foto 45)

  • Als laatste kan de behuizing weer teruggeplaatst worden (foto 46) en heeft u weer een als nieuw uitziende en werkende stuurschakelaar.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 35

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 36

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 37

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 38

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 39

Foto 40

Foto 41

Foto 42

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 43

Foto 44

Foto 45

Foto 46


<< Vorige pagina

Pagina 1

Pagina 2

Pagina 3


Artikel: ©Bert Meijerink 2006