Elektrisch, Stuurschakelaars rechts reinigen

(Auteur: Bert Meijerink)

pagina 1


Algemeen

De stuurschakelaars van de BMW K-serie worden op een groot aantal andere BMW motoren (bijvoorbeeld de R1100) ook gebruikt. Zij zijn in principe vrij degelijk opgebouwd maar soms kan stof en ander vuil zich hierin ophopen waardoor de werking minder wordt.

Mocht een van de rechter stuurschakelaars problemen geven dan kunt u in dit stuk lezen hoe deze schakelaars ge(de)monteerd kunnen worden om ze te reinigen. Het spreekt voor zich dat als u alleen de noodstopschakelaar wilt reinigen niet de gehele procedure hoeft uitgevoerd hoeft te worden. Dit laatste kan soms aantrekkelijk zijn omdat het reinigen van de noodstop schakelaar maar 5 tot 10 minuten hoeft te duren en het reinigingen van de gehele schakelaar al gauw een uur in beslag neemt. Toch zal mijn voorkeur uitgaan naar een volledige reiniging.

Hieronder kunt u dan ook de gehele procedure zien aan de hand van een aantal foto's. (De eerste 4 foto's zijn niet te scherp maar laat u hierdoor niet afschrikken. De rest is wel van een betere kwaliteit.)

Er bevinden zich een groot aantal kleine onderdelen in de schakelaar dus is het van het belang dat u secuur te werk gaat. Mocht u eerst willen oefenen dan kan het raadzaam zijn om eens te beginnen met de linker stuurschakelaars. Deze zijn wat minder uitgebreid.

Zorg er voor dat u tijdens de demontage de verwijderde onderdelen goed en logisch opbergt. Een klein plastic doosje is daarvoor ideaal. Draai dan ook de schroefjes gelijk terug in de verwijderde onderdelen.

Probeer ook te werken op een vlakke egale en schone vloer. Mocht er een onderdeeltje vallen (probeer dit echter te voorkomen) dan is het zoekgeraakte onderdeel eenvoudiger weer te vinden. Een staafmagneet wil bij ijzeren onderdelen in dit geval een uiterst nuttig stuk gereedschap zijn.

Een ander praktisch stuk gereedschap is droge perslucht om onderdelen weer schoon/droog (dus hopelijk niet weg) te blazen. Mocht u niet in het bezit van perslucht zijn dan kan droogdeppen met een stuk huishoudpapier een optie zijn.

De verschillende onderdelen reinig ik als volgt:

  1. Maak het onderdeel schoon met thinner. Ondanks het feit dat een groot aantal soorten kunststoffen oplossen in thinner heb ik dit nog niet meegemaakt met de verschillende kunststof delen van de schakelaars. Wees alleen voorzichtig bij teksten en symbolen. Het zal niet meteen verdwijnen maar een lange poetsbeurt zal dit wel doen. Daarna het onderdeel droog blazen.
  2. Koperen/nikkelen kontakten daarna inspuiten met kontaktspray en deze in laten werken. Na de inwerktijd vuil wegkrabben met bijvoorbeeld een fittingschroevendraaier en daarna droog blazen.
  3. Als laatste het onderdeel behandelen (eventueel ook de kunstof delen) met WD40 spray en het overvloedige weer met perslucht wegblazen. Dit laatste is wel van belang. Teveel van WD40 spray trekt ook weer vuil aan.

In verband met het grote aantal foto's is er voor dit onderwerp gekozen voor een opzet over meerdere pagina's om de laadtijd voor modemgebruikers binnen de perken te houden. Aan het eind van deze pagina kunt u de gewenste pagina kiezen.


Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 1

Foto 2

Foto 3

Foto 4

Demonteren rechter stuurschakelaars

  • De te reinigen onderdelen van de rechter schakeleenheid (foto 1) zijn naast de behuizing de startknop, noodstop, lichtschakelaar, richtingaanwijzers uit knop en de rechter richtingaanwijzerschakelaar.

  • Verwijder de kruiskopschroef aan de onderzijde van de behuizing. (foto 2)

  • Druk nu de behuizing een stukje recht omlaag (foto 3) waarna deze na verwijderd kan worden door de bovenzijde naar u toe te trekken. (foto 4)

  • Op de achterzijde zijn al een aantal (open) kontakten zichtbaar. (foto 5)

  • Vervolgens kan de gecombineerde noodstop/startknop als volgt worden verwijderd. Neem een dunne platte schroevendraaier en steek die tussen de snapring welke de noodstop/startknop vasthoud zoals aangegeven op foto 6. Het kan zijn dat de snapring iets verdraaid moet worden zodat de positie gelijk is aan foto 6.
    Door nu langzaam de schroevendraaier te bewegen valt de snaping te verwijderen. Ler er hierbij op dat de kontakten van de startknop (dat zijn de 2 koperen stripjes) niet gebruikt worden als punt om kracht te zetten. Op foto 7 is de losgeschoven snapring te zien en op foto 8 is de snapring in het geheel verwijderd.

  • Nu kan de gecombineerde noodstop/startknop voorzichtig uit de behuizing getrokken worden. (foto 9) Doe dit voorzichtig. In de schakelknop bevinden zich 2 kleine veertjes (zie foto 13) van ongeveer 2 x 4 mm. Als deze vallen zijn zij zeer lastig terug te vinden. Op de foto's 10 en 11 is het resultaat van de verwijdering te zien.

  • Op de foto's 12 en 13 is de verwijderde gecombineerde noodstop/startknop te zien. Op foto 12 is het (ronde) schakelkontakt nog te zien terwijl op foto 13 dit schakelkontakt is verwijderd waardoor de onderliggende drukveertjes zichtbaar zijn.

  • Op de foto's 11 en 12 is duidelijk de vervuiling van de schakelkontakten te zien. Er dient wel gezegd te worden dat het er erger uitziet dan dat het is. Deze onderdelen worden (licht) ingevet en trekken daardoor nogal wat rommel aan als het invetten te uitbundig gebeurd. De groene aanslag op het schakelkontakt op foto 12 is kenmerkend voor koperen kontakten. Door goede reiniging (zoals hierboven is beschreven) en later niet te uitbundig in te vetten is dit weer als nieuw te krijgen.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 5

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 6

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 7

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 8

Foto 9

Foto 10

Foto 11


Pagina 2

Pagina 3

Pagina 4

Volgende pagina >>

 

Artikel: ęBert Meijerink 2006