Elektrisch, Stuurschakelaars links reinigen

(Auteur: Bert Meijerink)

pagina 1


Algemeen

De stuurschakelaars van de BMW K-serie worden op een groot aantal andere BMW motoren (bijvoorbeeld de R1100) ook gebruikt. Zij zijn in principe vrij degelijk opgebouwd maar soms kan stof en ander vuil zich hierin ophopen waardoor de werking minder wordt.

Mocht een van de linker stuurschakelaars problemen geven dan kunt u in dit stuk lezen hoe deze schakelaars ge(de)monteerd kunnen worden om ze te reinigen.

Hieronder kunt u dan ook de gehele procedure zien aan de hand van een aantal foto's.

Er bevinden zich een groot aantal kleine onderdelen in de schakelaar dus is het van het belang dat u secuur te werk gaat.

Zorg er voor dat u tijdens de demontage de verwijderde onderdelen goed en logisch opbergt. Een klein plastic doosje is daarvoor ideaal. Draai dan ook de schroefjes gelijk terug in de verwijderde onderdelen.

Probeer ook te werken op een vlakke egale en schone vloer. Mocht er een onderdeeltje vallen (probeer dit echter te voorkomen) dan is het zoekgeraakte onderdeel eenvoudiger weer te vinden. Een staafmagneet wil bij ijzeren onderdelen in dit geval een uiterst nuttig stuk gereedschap zijn.

Een ander praktisch stuk gereedschap is droge perslucht om onderdelen weer schoon/droog (dus hopelijk niet weg) te blazen. Mocht u niet in het bezit van perslucht zijn dan kan droogdeppen met een stuk huishoudpapier een optie zijn.

De verschillende onderdelen reinig ik als volgt:

  1. Maak het onderdeel schoon met thinner. Ondanks het feit dat een groot aantal soorten kunststoffen oplossen in thinner heb ik dit nog niet meegemaakt met de verschillende kunststof delen van de schakelaars. Wees alleen voorzichtig bij teksten en symbolen. Het zal niet meteen verdwijnen maar een lange poetsbeurt zal dit wel doen. Daarna het onderdeel droog blazen.
  2. Koperen/nikkelen kontakten daarna inspuiten met kontaktspray en deze in laten werken. Na de inwerktijd vuil wegkrabben met bijvoorbeeld een fittingschroevendraaier en daarna droog blazen.
  3. Als laatste het onderdeel behandelen (eventueel ook de kunstof delen) met WD40 spray en het overvloedige weer met perslucht wegblazen. Dit laatste is wel van belang. Teveel van WD40 spray trekt ook weer vuil aan.

In verband met het grote aantal foto's is er voor dit onderwerp gekozen voor een opzet over meerdere pagina's om de laadtijd voor modemgebruikers binnen de perken te houden. Aan het eind van deze pagina kunt u de gewenste pagina kiezen.


Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 1

Foto 2

Foto 3

Foto 4

Demonteren linker stuurschakelaars

  • De te reinigen onderdelen van de linker schakeleenheid (foto 1) zijn naast de behuizing de licht(om)schakelaar, rechter richtingaanwijzerschakelaar en de claxon.

  • Verwijder de kruiskopschroef aan de onderzijde van de behuizing. (foto 2)

  • Druk nu de behuizing een stukje recht omlaag (foto 3) waarna deze na verwijderd kan worden door de bovenzijde naar u toe te trekken. (foto 4)

  • Verwijder vervolgens de knop welke de linker richtingaanwijzer bediend door de schroef los te draaien (foto 5) waardoor de knop uit zijn houder getrokken kan worden.

  • De volgende stap is het verwijderen van de knop van de claxon. Verwijder hiertoe allereerst de schroef die deze knop vasthoud (foto 6) waarna de knop uit zij houder getrokken kan worden.
    Pas goed op. In deze knop bevindt zich een veertje waar weer een kleine pal bovenop zit. (Zie eventueel het verhaal over de uitschakelaar van de richtingaanwijzers welke is beschreven bij de rechter stuurschakelaars.)

    Verwijder allereerst het veertje en doe hem bijvoorbeeld (foto 7) in de verwijderde knop en doe daarna hetzelfde met de kleine pal. Zo blijft alles bij elkaar. Dit veertje zorgt er in combinatie met de kleine pal voor dat de schakelaar terugveert.

  • Verwijder nu de kabel trekontlasting door de schroef te verwijderen (foto 8) waarna de trekontlasting verwijderd kan worden. (foto 9)

  • Om nu de gehele (voorste) behuizing te kunnen verwijderen moeten allereerst de twee schroeven verwijderd worden waarmee het binnenwerk vast zit (foto 10) waarna de behuizing (foto 12, pagina 2) verwijderd kan worden van het binnenwerk. (foto 11)

  • Reinig nu alle delen zoals staat beschreven onder het kopje algemeen hierboven.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 5

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 6

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 7

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 8

Foto 9

Foto 10

Foto 11


Volgende pagina >>

       

Artikel: ęBert Meijerink 2006