De inhoud van de relaisbak
De relaisbak is gesitueerd onder de benzinetank.
Bij de relaisbak kunt u komen als u de benzinetank verwijderd. (Zie ook het artikel op deze Website onder Sleutelen ->Tank ->Tank verwijderen)
Het deksel van de relaisbak kunt u nu gewoon verwijderen waarna de verschillende relais (zie foto 1 en foto 2) zichtbaar zijn. Op foto 1 ziet u een foto van
een K100 zonder ABS en op foto 2 een foto van een K75 met ABS.
Pas met de verschillende handelingen in de relaisbak wel goed op met de open kontakten van het startrelais welke achter het temperatuurrelais is gesitueerd. (Op
foto 1 rechtsboven nummer 6)
Pijl
|
Betekenis
|
1&2:
|
Twee identieke relais maar voor totaal verschillende toepassingen.
Één van de relais is het claxon relais en het andere relais is het zogenaamde load-shedding relais. Deze laatste zorgt er voor dat stroomverbruikers
welke niet nodig zijn voor het starten (denk hierbij bijvoorbeeld aan verlichting) tijdens het starten uitblijven.
Helaas kunnen de relaisvoeten wel eens onderling verwisseld zijn dus kan er hier niet aangegeven worden wat het claxonrelais of het load-schedding relais
is. Normaal gesproken is echter het relais tegen de zijkant van de bak het claxonrelais. Dit is echter makkelijk te onderzoeken door even naar de draadkleuren
te kijken.
Deze 2 relais worden alleen in deze vorm toegepast in de K75 (Zonder ABS) en de K100 2V. Voor de K1, K75 (met ABS), K100 4V en de K1100 worden hier kleinere
relais(zie foto 2 linksboven, opname van een K75 met ABS), met de naam Schließer toegepast. Nu kan men 4 relais op deze locatie kwijt. Op foto 2
staat voor deze relais beschreven waarvoor zij dienen.
Bij motoren met een Motronic (K1, K100 4V en K1100) is er sprake van andere relais. Het claxonrelais is nog wel aanwezig maar door de motronic is een
aantal zaken anders gerealiseerd. Nu is er ook sprake van een afzonderlijk relais voor de benzinepomp en een afzonderlijk relais voor de koelventilator.
Tezamen met de vaak gemonteerde ABS heeft men dus een aantal extra relais nodig. Deze bevinden zich dan ook op de locaties van de relais 1 t/m 3 op foto 1.
Echter door een paar eenvoudige testjes (verwijder een relais en kijk welke functie uitvalt) is wel eenvoudig uit te vinden welk relais waarvoor nodig is.
Plaats de relais echter wel weer terug op hun correcte locatie.
Standaard relais. (foto 3.3, foto 4 bovenaan)
BMW bestelnummer 61311373585 (K75, K100 2V)
Relais Schließer. (foto 2 links bovenaan)
BMW bestelnummer 61311459677 (K1, K75, K100 4V, K1100)
Relais slechts passen bij ABSI, blauw. (foto 2 links bovenaan)
BMW bestelnummer 61311459675 (K1, K75, K100 2V, K100 4V, K1100)
Veiligheidsrelais ABSI. (staat niet op de foto)
BMW bestelnummer 61311459676 (K1, K100 4V, K1100)
Relais t.b.v. ABSII. (staat niet op de foto)
BMW bestelnummer 61362306352 (K1100)
|
3 :
|
Benzine-injectie relais (FI-relais). Relais ten behoeve van de brandstofinjectie en brandstofpomp. (foto 3.2)
BMW bestelnummer 61311459577 (K75, K100 2V ): dit oem numer is vervallen en opgevolgd door:
BMW bestelnummer 61368373700 (K75, K100 2V ) (Sluitrelais witgroen)
BMW bestelnummer 61311459677 (K1, K100 4V, K1100) (Schließer relais)
|
4 :
|
Controlesysteem ten behoeve van de achterverlichting. (foto 3.1, foto 4 rechts)
BMW bestelnummer 61311459003 (K1, K75, K100 2V, K100 4V, K1100)
|
5 :
|
Relais ten behoeve van de richtingaanwijzers oftewel de knipperautomaat. (foto 5 rechts)
BMW bestelnummer 61311459224 (K1, K75, K100 2V, K100 4V, K1100)
|
6 :
|
Start(motor) relais. (foto 3.5, foto 5 links)
BMW bestelnummer 61311459008 (K1, K75, K100 2V, K100 4V, K1100)
|
7 :
|
Controlesysteem ten behoeve van de koelventilator oftewel het temperatuurrelais.(foto 3.4, foto 4 links)
BMW bestelnummer 61311459009 (K75, K100 2V)
|
8 :
|
Extra aansluiting voor aanvullende apparatuur.
|
|
|
Foto 1
|
|
|
Foto 2
|
|
|
Foto 3
|
|
|
Foto 4
|
|
|
Foto 5
|
|