Elektrisch, Contactslot verwijderen en demonteren K75 / K100 2V

(Auteur: Bert Meijerink)


Algemeen

In dit artikel wordt beschreven hoe het contactslot verwijderd en gedemonteerd kan worden bij een K75/K100.

Het contactslot zit met een connector onde de tank verbonden met het elektrisch systeem. Bij de connector kunt u komen door de tank op te schuiven of te verwijderen. (Zie ook het artikel op deze Website onder Sleutelen ->Tank ->Tank verwijderen)

De foto's bij dit artikel zijn genomen bij een gedemonteerd dashboard van een gesloopte motor. Bij het vervangen op de motor hoeft het dashboard niet verwijderd te worden maar is het wel verstandig de twee bevestingsbouten aan het stuur los te draaien en te verwijderen zodat er genoeg werkruimte beschikbaar is.


Inhoudsopgave bagage

1. Verwijderen contactslot

   

2. Demonteren contactslot

   

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 1

Foto 2

Foto 3

Foto 4

1 Verwijderen contactslot

  1. Het contactslot zit vastgeklikt in het dashboard. (foto 1).

  2. Licht het afdekplaatje (dit afdekplaatje heet bij BMW trapschijf) van het contactslot iets op door er een mes onder te steken. foto 2) Dit afdekplaatje zit vastgeklikt op drie punten.

  3. Nu kunt u een vinger onder het afdekplaatje krijgen (foto 3) om hem op te lichten en te verwijderen. (foto 4) Het contactslot kunt u nu zien zitten in het dashboard. (foto 5)

  4. Om het contactslot in zijn geheel te kunnen verwijderen moet deze afgekoppeld worden van het elektrisch systeem. Zoals al eerder is aangegeven is het contactslot door middel van een connector verbonden met het elektrisch systeem. Deze connector bevindt zich onder de tank aan de rechter zijde. Op foto 6 is deze connector niet direct te zien want hij ligt onder de andere connectoren maar als u de kabel vanaf het contactslot volgt is de connector makkelijk te vinden. (Voor het verwijderen van het contactslot hoeft niet alles verwijderd te worden zoals te zien is op de foto. Deze foto is er alleen bij gedaan om de connectoren te laten zien.)

  5. Steek nu 2 (kleine) platte schroevendraaiers in de bevestigingsgaten van het contactslot. (foto 7) In deze gaten bevinden zich de bevestigingslippen (zie ook foto 11 of 13) welke naar binnen gedrukt dienen te worden (foto 8) en gelijktijdig het contactslot iets omlaag drukken.

  6. Nu kan het contactslot uit het dashboard gedrukt worden. (foto's 9 & 10)

  7. Het verwijderde slot ziet u op foto 11.

  8. Het plaatsen van het contactslot gebeurd in de omgekeerde volgorde van het verwijderen.

Inhoudsopgave

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 5

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 6

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 7

Foto 8

Foto 9

Foto 10

2 Demonteren contactslot

  1. Verwijder het achterste afdekkapje van de schakelaar. (foto's 12 & 13) Dit afdekkapje schermt de soldeercontacten iets af.

  2. Het contactslot is opgedeeld in twee delen. Het voorste gedeelte is het slot gedeelte en het achterste gedeelte is het elektrische schakelgedeelte. Deze twee gedeelten worden bij elkaar gehouden door een schroef en een nokje.

    Het scheiden van deze twee gedeelten is erg eenvoudig. Op de zijkant van de schakelaar ziet u een rode verfstip (foto 13) en hieronder bevindt zich de bevestigingsschroef. De rode verf dient voor de borging.

  3. Krab nu met een mesje de verf weg (foto 14) en de (messingkleurige)schroef moet zichtbaar worden waarna deze met een kleine schroevendraaier verwijderd kan worden. (foto 15)

  4. De voor en achterkant zijn nu eenvoudig te scheiden. (foto 16)

  5. Wilt u het slot demonteren om deze bijvoorbeeld te kunnen smeren dan kunt u de blokkeerpal van het slot, welke zich op de achterzijde bevindt, indrukken en kunt u het slot uit de houder drukken.

  6. Wilt u naar de contacten van de schakelaar kijken dan kunt u (voorzichtig) het schakelhuis proberen te openen. Deze zit in elkaar geklikt maar is eenvoudig los te halen (eventueel voorverwarmen met een föhn) door er een kleine schroevendraaier onder de bevestiginslippen (foto 17) te steken om daarna het geheel voorzichtig los te wippen.

  7. In het schakelgedeelte zit u een aantal kleine veertjes en koperkleurige contacten. (foto 18) Let er goed op dat u niets laat vallen en bij het monteren weer alles terugzet op de juiste positie.

  8. Met dit contactslot was niets aan de hand en alle contacten zagen er gewoon goed uit.
    Mocht u echter een aanslag aantreffen die problemen kan opleveren dan kunt u het beste eerst de contacten reinigen met contactspray en het daarna schoonmaken. Vervolgens kunt u er WD40 spray op spuiten en de overtollige spray verwijderen. Daarna kan er nog wat vet aangebracht worden wat speciaal geschikt is voor elektrische contacten.

  9. Vervolgens kan de schakelaar weer in de omgekeerde volgorde gemonteerd worden.

Inhoudsopgave

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 11

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 12

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 13

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 14

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 15

Foto 16

Foto 17

Foto 18


Artikel: ©Bert Meijerink 2006