Elektrisch, Algemeen

(Auteurs: Bert Meijerink en Marcel Zeeuw)


Algemeen

Hieronder worden een aantal tips gegeven waar u als eerste na kunt kijken als u last heeft van elektirsche storingen. Op andere pagina's wordt ingegaan op specifieke problemen.

Marcel Zeeuw heeft in 2011 zijn ervaringen met betrekking tot het zoeken naar een specifieke kortsluiting op papier gezet en hopelijk kunt ook u uw voordeel er mee doen mocht u ook eens deze verschijnselen waarnemen.


Algemene info (Bert Meijerink)

Een van de meest voorkomende storingen bij de K-serie (en net als vele andere motoren) zijn elektrische storingen. Vaak is de oorzaak lastig te vinden. Met name de storingen die maar af en toe optreden zijn dan ook de meest vervelende en soms moeilijk op te lossen.

Echte elektronica storingen komen bijna nooit voor, meestal blijft het bij elektrische storingen. Vaak vallen een groot aantal problemen terug te voeren op corrosievorming bij contactovergangen. Bij lampjes kunt u dan denken aan de fittingen. Schroef deze maar eens los en zie dat er dan corrosie op zit. Dit geldt ook voor de schakelaars. Maar de motor is ook rijkelijk voorzien van veel connectoren op verschillende plaatsen. Met name achter het rechter zijdeksel en onder de brandstoftank kan men er vele vinden. De oplossing in sommige gevallen is dus de contactovergangen goed schoonmaken. Dit kunt u doen door er gelijk contactspray over heen te spuiten maar een degelijke oplossing is de corrosie eerst weg te schuren, daarna inspuiten met contactspray en dan het overvloedige contactspray wegvegen. Een aantal mensen geeft er daarna nog de voorkeur aan om het contact in te spuiten met WD40 conserveringsspray.

In dit kader wil ik ook nog even specifiek spreken over een slechte massa. Dit is natuurlijk ook contactovergangstoring. Vaak herkenbaar aan ‘half’ brandende verlichting, delen die wel/niet werken etc. U kunt het zo gek niet opnoemen. Ook hier geldt weer de contactovergangen zo schoon mogelijk maken. Maar bij oudere motoren kan het soms ook wel een nodig zijn om een extra of nieuwe draad te gaan leggen. Let in dan ook eens op de ‘aardingsstrips’. Deze zitten bijvoorbeeld op onderste voorvorkbrug, aan de brandstoftank (linkerzijde) en (vele) andere plaatsen. Deze mogen natuurlijk niet defect zijn.

Een onderdeel wat ook de meest bijzondere elektrische (verlichtings) storingen kan veroorzaken is de startmotor. Lees daarom ook even het aparte hoofdstuk hierover.

Controleer ook altijd in de nabijheid van het stuur of de bekabeling niet is doorgesleten.

Nog even een laatste aanwijzing: Als u de diverse schema's naast elkaar legt, dan ziet u de diverse kleuren steeds weer terug komen voor dezelfde functies. Dit Geldt trouwens ook voor de cijfercode:

  1. rood = 30; altijd spanning.
  2. bruin = 31; massa.
  3. groen of groen/zwart = 15; geschakelde +.
  4. Etc.

Op de website van Wil den Brok (webpagina te vinden in de linklijst) zijn een aantal elektrische schema's van een aantal BMW’s uit de K-serie te vinden.

U kunt echter vanaf deze site ook de de door Kees Roozemond bewerkte en makkelijk af te drukken schema's van Gerhard Reger downloaden. Ga hiervoor op een van de onderstaande links staan en druk dan op de rechter muistoets waarna er voor Save Target as gekozen moet worden.

De schema's zijn ook gelijk te bekijken door even te dubbelklikken met de linkermuistoets op een van de links.

Elektrisch schema van de K75 door Gerhard Reger / Kees Roozemond (378 kB JPG)

Elektrisch schema van de K100 door Gerhard Reger / Kees Roozemond / Pezi (328 kB JPG)

Elektrisch schema van de 16V modellen (K100RS 16V, K1 en K1100) door Arie de Wit (484 kB JPG)

Elektrisch schema ABS I (met dank aan Kees Roozemond) (70 kB JPG)

Schema ABSI K75 en K100 2V modellen (met dank aan bmw-er (Dick) van het Forum) (1.3 MB PDF)

Schema ABSI K100 2V (paralever) modellen (met dank aan bmw-er (Dick) van het Forum) (1.1 MB PDF)

Schema ABSI K1100 modellen (met dank aan bmw-er (Dick) van het Forum) (1.1 MB PDF)

Schema ABSII K1100 modellen (met dank aan bmw-er (Dick) van het Forum) (1.0 MB PDF)

Schema van het elektrische ruit van de K75RT (met dank aan bmw-er (Dick) van het Forum) (1,1MB PDF)

Schema van het elektrische ruit van de K1100LT (met dank aan @rie van het Forum) (2.2MB JPG)

Schema van het elektrische ruit van de K1100LT 1993 (met dank aan bmw-er (Dick) van het Forum) (900 kB JPG)

Schema van het elektrische ruit van de K1100LT 1994 -> (met dank aan bmw-er (Dick) van het Forum) (12 kB JPG)

Schema van de handvatverwarming van de K1100 (met dank aan bmw-er (Dick) en Airbender (Hans Blommers) van het Forum) (211 kB JPG)

Radiocircuit van de K1100LT 1993(met dank aan bmw-er (Dick) van het Forum) (820 kB JPG)

Radiocircuit van de K1100LT 1994->(met dank aan bmw-er (Dick) van het Forum) (87 kB JPG)

Schema van het leeslampje van de K1100LT (met dank aan bmw-er (Dick) van het Forum) (68 kB JPG)

Schema extra verlichting K100(LT)(met dank aan John Zegwaard) (175 kB JPG)

Aanvullend schema voor de K100 (met dank aan Marc Teding)(135 kB PDF)

Elektrisch schema K1200 Fahrwerk (met dank aan Rene Dergent)(1.2 MB PDF)

Een aantal van bovenstaande personen hebben een eigen website en deze is te vinden in de linklijst en zeker het bezoeken waard.


Localiseren kortsluiting (Marcel Zeeuw)

Hallo allen,

Met het toenemen van de leeftijd (18) en kilometrage (162K), neemt ook de kans op storingen toe - in mijn geval een vage kortsluiting, die ik met enig geluk heb kunnen vinden en oplossen.

Probleem: kortsluiting in kabelboom onder tank:

  • contact aan, starten, zekering slaat soms door (alle controlelampjes uit en benzinepomp wil niet meer aanslaan; benzineniveaumeter werkt nog wel) => zekering vervangen, zekering slaat weer door (gunstig) of blijft heel (kortsluiting is dan dus 'vanzelf' verdwenen). Je kunt het probleem oplossen op het moment dat de zekering door blijft slaan. Beweeg de motor (vooral het stuur) zo min mogelijk, want daarmee los je nogal eens de kortsluiting op, terwijl die nodig is om de sluiting te lokaliseren en permanent op te lossen.

Oplossing:

  1. bok de motor op;
  2. maak de tank los (laat benzineleidingen aangesloten en maak de benzineniveau-aansluiting los achter het rechter zijpaneel) en leg de tank aan de linkerkant van de motor op bijvoorbeeld een Workmate of tuinstoel);
  3. plaats een zekering en let op waar in de kabelboom een rookwolkje ontstaat (herhaal desnoods een aantal keren);
  4. snij de kabel open en vervang (solderen en krimpkous) de aangetaste draden (in mijn geval 3) door draden van gelijke capaciteit;
  5. tape de kabelboom dicht.

Zo makkelijk als ik het hier beschrijf is het niet geweest om het te vinden - gingen enkele maanden overheen... Aanvankelijk probeerde ik e.e.a. te lokaliseren door steeds 1 stekker bij het balhoofd, onder de tank en achter de zijpanelen los te trekken; maar daarmee kon ik het probleem niet vinden. Pas toen ik bij toeval het rookwolkje zag, wist ik waar het probleem zat.

Met vriendelijke groet,

Marcel


Artikel: ©Bert Meijerink 2004 en Marcel Zeeuw 2011