Elektrisch, Reparatie achterremlichtschakelaar K1100

(Auteur: Bert Meijerink)


Algemeen

Tijdens een rit bleef na het bedienen van de remmen de storingslamp branden.

Na enig onderzoek bleek het probleem te zitten in de schakelaar van de achterrem. Deze schakelaar bestaat uit een hefboom (foto 1) en een microswitch (linker schakelaar op de foto's 2 & 3) welke origineel op elkaar geklonken zijn en dan ook niet los te leveren zijn.

Daar ik de prijs van de originele schakelaar nogal stevig vond ben ik voor mijzelf op zoek gegaan naar een alternatief.

De catalogus van Conrad maar eens doorgespit en de verschillende databladen van de microswitches bekeken. Daaruit leek de Marquardt 1055.0351 (Conrad bestelnummer 700265) met een prijs van 2,60 Euro (2008) de geschikte kandidaat. De schakelaar was kleiner als het origineel maar de afstand tussen de (vermoedelijke) bevestigingsgaten alsmede de afstand tot de schakelaarknop leek gelijk.

Toen de schakelaar echter na een paar dagen aankwam bleken er helaas geen bevestigingsgaten in te zitten. Dit bleek naderhand echter geen ramp want hij kon geplakt worden met secondenlijm.

Vervolgens de klinknagels van de oude schakelaar los geboord en de kabel afgeknipt.

Omdat de schakelaar geplakt ging worden moest de houder op de hefboom wel goed schoon zijn. Dit is met een (nep) Dremel gedaan met een schuurborsteltje. Het resultaat daarvan is te zien op foto 4.

Daarna de kabel, voorzien van 2 krimpkousjes, op de schakelaar gesoldeerd waarna de schakelaar op de hefboom geplakt kon worden. (foto 5)

Vol goede moed werd de schakelaar weer op de motor gemonteerd en de verwachtig was dat het goed zou gaan.

Helaas brandde het remlicht continue. In de haast het maakcontact van de schakelaar gebruikt terwijl dit het (middelste) verbreekcontact moest zijn.

Omdat het monteren van de schakelaar in eerste instantie wat lastig ging doordat ik de draden recht naar onderen had gesoldeerd kon ik dit ook aanpassen door ze naar achteren (foto's 6 en 7) te solderen. Vervolgens ook nog even het maakcontact weggeknipt.

Na het wederom te hebben gemonteerd bleek het nu te werken.

Ik rijd er nu een paar maanden mee rond zonder problemen.

Met vriendelijke groet,

Bert

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 1

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 2

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 3

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 4

Foto 5

Foto 6

Foto 7


Artikel: ©Bert Meijerink 2008