Disclaimer: Verkeerde handelingen aan de diagnoseleidingen van het motormanagment of de ABS stuureenheid kunnen deze (dure eenheden) beschadigen. Wilt u onderstaande handelingen uitvoeren dan doet u dat onder eigen verantwoording.
Bij de samenstelling van de inhoud van deze internetsite, is de grootst mogelijke zorgvuldigheid betracht. Toch bestaat de mogelijkheid dat bepaalde informatie niet geheel correct is, of dat deze na verloop van tijd veroudert. Bert Meijerink of derden betrokken bij de ontwikkeling van deze site zijn dan ook niet aansprakelijk voor directe of indirecte schade, die het gevolg is van gebruik van informatie, die door middel van deze site is verkregen. De intentie van deze publicatie is om mijn ervaringen kenbaar te maken welke ik heb opgedaan met mijn BMW K1100LT en K75RT.
De in dit stuk beschreven schakelingen zijn door mij in één behuizing gebouwd. Ik ben nog niet in staat geweest om alles te testen maar de tot nu toe geteste functies werken zonder problemen.
In dit kunt u lezen hoe storingen in regelcomputers, indien aanwezig kunt uitlezen en eventueel resetten. De regelcomputers welke aan de orde komen zijn het ABS systeem (ABS I en ABS II) en de Motronic welke te vinden is vanaf de 4V motoren. Het betreft hier dan ook de Motronic MA 2.1 en MA 2.2.
1. Inleiding |
||
|
2 Locatie van de diagnose / reset aansluitingVan niet alle motoren weet ik precies waar de diagnose/reset aansluiting is geplaatst. Echter bij de K75 bevindt hij zich (indien de motor is voorzien van ABS) achter het rechter zijpaneel. (foto 4) Bij de K1100LT is de diagnose/reset aansluiting geplaatst achter het linker zijpaneel. (foto 5) Voor de ander types uit de K-serie zult u dus even op zoek moeten gaan maar waarschijnlijk zijn ze hier ook op deze locaties te vinden. De Diagnose steker is een platte 3 polige stekker, met ronde bussen, welke in een blauwe dummy (stekker zonder draden) is gestoken. Deze dummy is met een bundelbandje ( tirewrap) vastgemaakt aan de kabelboom. De kabelboom zelf is weer vastgezet aan de bovenste framebuis. De diagnose/reset aansluiting kunt u uit de dummy halen door de stekker in te knijpen en er uit te trekken. 3 De pennen van de diagnosestekkerWaar dienen nu de 3 pennen van de diagnose stekker voor? De middelste pen (bruin/witte draad) is aangesloten op de ABS regelcomputer. Bent u in het bezit van een K75 / K100 2V voorzien van ABS dan lijkt het dat de 2 buitenste pennen ook zijn aangesloten. Volgt u echter deze witte draden dan zult u ontdekken dat deze niet gebruikt worden. De K75 / K100 2V zonder ABS ontbeert waarschijnlijk deze diagnose/reset stekker. Bij de andere modellen worden de twee buitenste pennen wel gebruikt. Op pen 1 (bruin/zwarte draad) is de diagnose / activeer aansluiting van de Motronic te vinden en met pen 3 (bruin/groene draad) kan de gasklepstandsensor afgeregeld worden.
|
|
4 Hoe zien de diagnosesignalen er uit?Het weergeven van de diagnosesignalen vanuit de regelcomputer gebeurt op een betrekkelijk eenvoudig wijze. De regelcomputer genereert een storingsnummer en voert deze naar buiten uit. Krijgt u bijvoorbeeld storingsnummer 3 uit de ABS regelcomputer dan moet het probleem gezocht worden bij de voorste wielsensor. Maar hoe krijgt men nu het getal 3 uit 1 draad. Ook dit is veel eenvoudiger als gedacht. Om dit te doen worden er 3 pulsjes, dan een tijdje niets en dan weer 3 pulsjes, dan weer niets etc. Deze pulsjes hebben een zodanige frequentie dat ze met het blote oog zijn uit te lezen. Op foto 6 is te zien hoe storingsnummer 5 van de ABS gegenereerd wordt. Allereerst is het signaal hoog (12 V) en op een bepaald moment gaat het signaal 5 keer naar laag (1 V). Het branden van de led wordt aangeven boven de grafiek van foto 6 door de rode streepjes. (Verderop wordt aangegeven hoe u een eenvoudige testschakeling kunt maken.) Let op, de diagnoseleiding is laag actief. Dit houd in dat om gemakkelijk het signaal te kunnen uitlezen gemeten moet worden tussen de signaalleiding en de 12V. Regelmatig zijn er schema’s te vinden die meten tussen de signaalleiding en de massa. Meestal gaat dit goed, zolang men maar de belastingsstroom kleiner houdt als 10 mA. Echter de signaalleiding wordt ook gebruikt als resetleiding. In dat geval dient de leiding aan massa gelegd te worden en zal er door een bepaalde procedure te volgen, de storing gereset worden. Meet men dus naar massa dan kan de storing in bepaalde gevallen ongewenst gereset worden. Op foto 7 is een voorbeeld gegeven van het storingssignaal 1122 uit de Motronic. Dit is iets lastiger uit te lezen. Allereerst wordt er een startsignaal aangegeven welke te
herkennen is aan het feit dat de led iets langer brand. (zie weer de rode streepjes boven de grafiek). Daarna volgende de verschillende pulsen welke de storingscode aangeven.
|
|
5 UitleesapparatuurUit het voorgaande verhaal is al bijna op te maken dat voor het uitlezen van de storingen echt geen kostbare apparatuur hoeft worden aangeschaft. Het aanschaffen van een Moditec (uitleescomputer van de BMW dealer) is dan ook niet nodig. Uitlezen lukt al met de (hoogohmige analoge of digitale) multimeter maar het signaal is eenvoudiger uit te lezen door middel van een LED met serieweerstand. Een LED met serieweerstand hoeft echt niet meer te kosten als € 1,--. Lees de signalen op de diagnoseleidingen niet uit met een testlamp. De stroom die door de leidingen gaat lopen kan in bepaalde gevallen te groot worden waardoor de reset of activeringsfunctie kan worden ingeschakeld. De stroom mag sowieso niet groter zijn als 10 mA. Hieronder worden nu een aantal testschakelingen beschreven. Op de schema's is om alles zo eenvoudig mogelijk te houden een zekering achterwege gelaten. Bij het echte opbouwen is deze wel degelijk geplaatst in de 12V leiding. Op foto 8 ziet u een eenvoudige schakeling welke is gemaakt van een LED met een serieweerstand welke al zeer praktisch is voor het uitlezen van de ABS computer. De Motronic
zou hiermee ook kunnen worden uitgelezen maar dit is niet echt noodzakelijk omdat de knippercode ook wordt weergegeven door middel van de lamp op het dashboard. Op foto 9 is een schakeling te vinden waarmee de ABS regelcomputer uitgelezen en gereset kan worden. Aan de rechterkant is de 3-polige testconnector te vinden en aan de
linkerkant is een connector te vinden waar de 12 Volt op staat. Dit zou een stekker kunnen zijn welke in de standaard 12V boordstopcontact past. Ook is de testschakeling met
de LED te herkennen. Op foto 10 is een schakeling te vinden waarmee de Motronic uitgelezen en gereset kan worden. Met de drukschakelaar kan de procedure worden opgestart en kan de volgende storing (indien aanwezig) geselecteert worden. Op foto 11 is tot slot een schakeling te vinden waarmee de gasklepstandsensor kan worden gecontroleerd. De schakelingen van foto 9, 10 en 11 kunnen prima gecombineerd met elkaar worden zoals gedaan is op foto 12 en zodat zij dan dan in één behuizing passen. De schakelaars op foto 12 zijn wel twee speciale schakelaars welke de leidingen op de gewenste manieren schakelen. Schakelaar SW1 is een 2 polige 3-standen schakelaar (aan-uit-aan) en schakelaar SW2 is een 1 polige 3-standen schakelaar (aan-uit-toets). De geheel gebouwde testschakeling is te vinden op foto 13 en op foto 14 is de frontplaat duidelijk te lezen. Doordat ik de testschakeling heb gebouwd van allerlei restmateriaal ziet het er niet professioneel uit maar werkt hij wel prima. Op foto 13 is aan de rechterkant een universele BMW plug te zien welke in het boordstopcontact gestoken kan worden. Aan de linker zijde is de connector te vinden welke in de diagnosestekker van de motor gaat. Zelf heb ik deze connector ooit een keer overgehouden en weet dan ook niet of hij los is te verkrijgen bij de BMW dealer. Mocht u dit kastje zelf willen maken hierbij even het nummer wat op deze connector staat: BMW 1459794. Het is natuurlijk niet nodig om de gehele schakeling van foto 12 na te bouwen. Alleen de delen die u echt noodzakelijk vindt hoeft u te gebruiken. De rest van de procedure wordt wel even uitgelegd aan de hand van foto's 9, 10 en 11. Vanzelfsprekend kan het ook getest worden met de schakeling van foto 12. De schakelaars moeten dan zo gezet worden dat de circuits van foto 9, 10 of 11 geschakeld worden. Aanvulling eigenbouw testkast (foto 15, door Tijs De Wandel): voor de connector kan ik ook een vrij gemakkelijke oplossing aanraden: aangezien er meestal toch een dummy plug (foto 16) op zit is deze dummy plug zelf te gebruiken als doe het zelf connector (foto 17). Adereindhulzen van 0,5mm² (foto 18) passen hier perfect in. 6 ABS I en ABS II diagnoseAttentie: In het geheugen is slecht plaats voor 1 storingsnummer. Mocht deze gereset zijn dan kan een eventueel volgend nummer hierin geplaatst worden bij meerdere storingen. Weet u niet welk type ABS is gemonteerd op uw BMW leest u an even het algemene verhaal over de ABS elders op deze website. De (tot nu toe bekende) storingscodes zijn:
De uitleesprocedure van de storingscode is als volgt:
7 Resetprocedure ABS systeemOnder het hoofdstuk Sleutelen/remmen van deze website is een vrij complete resetprocedure beschreven van het ABS systeem omdat dit ook eenvoudig uitgevoerd kan worden met een losse draad. In plaats van de losse draad kan men nu, indien de schakeling van foto 9 is gemaakt, ook hiermee op de beschreven wijze de ABS gereset worden. Hierbij nogmaals even een korte omschrijving van de resetprocedure: K75, K100, K1100 (ABS I en ABS II)
(Belangrijke aanvulling door Hans Graansma m.b.t. zijn K1200RS maar dit zou ook kunnen gelden voor de eerdere typen: K1200 (ABS II) (Dit is nog niet getest) Daar de K1200 niet is voorzien van een ABS schakelaar is de resetprocedure hier iets anders. De diagnose stekker bevindt zich hier echter boven het luchtfilter. De procedure is indentiek zoals hierboven is beschreven behalve punt 5 door het ontbreken van de ABS knop. Bij punt 5 moet u dan ook het volgende uitvoeren: Pen 21 van de ABS computer voor 8 seconden aan massa leggen; Om pin 21 aan massa te leggen terwijl de connector nog op de ABS unit zit kunt u het volgende doen (deze tip is afkomstig van Peter Paul Raaijen welke dat succesvol heeft toegepast op zijn R1200 Cruiser waarvoor natuurlijk mijn dank):
8 Motronic diagnoseNogmaals wil ik bij deze even benadrukken dat de Motronic niet is te vinden op de K75 / K100 2V. Op deze motoren is het dan ook niet mogelijk om eventuele storingen op dit gebied uit te lezen. De Motronic is als eerste toegepast op de K1, K100 4V en de K1100 en men is begonnen met de versie MA 2.1 welke later is opgevolgd door de MA 2.2. Voor beide Motronic versies had men een uitvoering voor motoren met of zonder katalysator. Zie hiertoe onderstaande tabel:
Ook op de K1200 bevindt zich een (blauwe) diagnosestekker. Het is zeer wel mogelijk dat de diagnose en de code met het onderstaande verhaal overeenkomen. Dit is echter niet helemaal zeker. De (tot nu toe bekende) (niet geteste) storingscodes zijn:
De uitleesprocedure is uit te voeren met een lopen of stilstaande motor. Doet u het met een stilstaande motor dan zult u in ieder geval de codes 1122 en 1133 moeten waarnemen. Dit is dus normaal. De uitleesprocedure van de storingscode is als volgt:
9 Resetprocedure MotronicBij de volgende procedure is het mogelijk dat de koelventilator aan en uit gaat totdat de volledige procedure is afgerond. Hier kan deze schakeling dan ook getest worden.
Aanvulling K100RS 16V (geen abs) bouwjaar 92 met volgende motronic: 0 261 200 250 (door Tijs De Wandel): ik ben tot de conclusie gekomen dat de reset procedure van de motronic zoals beschreven in punt 9 niet mogelijk is. Dit is volgens mij enkel een testmode om de ventilator te testen. De enige manier die ik had om de motronic fouten te resetten is de connector van de stuurdoos eens los te maken zodanig dat die van de spanning was. (ik had hiervoor de luchttemp sensor eens losgemaakt en die fout bleef in het geheugen zelfs na de resetprocedure.) Op andere sites spreken ze voor de ventilator test dat je de knop 10 seconden moet indrukken, maar ook dit was bij mij niet het geval, 5 seconden is voldoende. Belangrijk is hier dat de knop al ingedrukt wordt voordat het contact aangezet wordt. Om naar een volgende fout te gaan moest ik wel 5 seconden de knop indrukken. In de beschrijving hierboven staat "korte druk op schakelaar", dit was bij mij dus ook anders. 10 Gasklepstandsensor afstellenAttentie: door het verwijderen van de verzegeling van de gasklepstandsensor vervallen alle garantieaanspraken. Bij de motoren voorzien van een motronic kan de gasklepstandsensor als volgt worden afgeregeld:
11 Theoretisch mooi maar werkt het ook echt?De vraag valt met ja te beantwoorden. Ik ben niet in staat geweest om alle storingen te genereren omdat er niet de behoefte bestond om bijvoorbeeld de lambdasensor te vernielen. Wel heb ik een aantal storingen kunnen maken door het loskoppelen van connectoren en werd keurig de bijbehorende code weergegeven. Het uitlezen van de ABS code gaat helemaal zonder problemen. Het uitlezen van de Motronic codes is ook zeer goed te doen maar vraagt wel enige gewenning. Er komt keurig eerst een startindicatie (LED / Temperatuurlampje brand wat langer) waarna deze weer uitgaat. Dan komen de code pulsen welke ook goed zijn uit te lezen. De tijd tussen de pulsen is echter wat langer als verwacht. Erg verrassend was het aan- en uitgaan van de koelventilator tijdens de resetprocedure van de Motronic. Maar na het doorlopen van de gehele procedure ging ook deze weer gewoon uit. |
|
Artikel: ©Bert Meijerink 2011 en aanvullingen ©Tijs De Wandel 2016