Eindaandrijving, Vervangen voorste oliekeerring K75 / K100 2V

(Auteurs: Balthasar Klimbie en Bert Meijerink)


Algemeen

In dit artikel van Balthasar Klimbie kunt u lezen hoe de voorste oliekeerring (zie foto 2) uit de eindaandrijving van een K75 / K100 2V vernieuwd kan worden.

Dit wordt normaal gesproken beschouwd als een klus voor professionals en wordt dan ook niet besproken in de handboeken van Haynes en Peters. Dit door het feit dat de lagers afgesteld zijn met shims.

Balthasar had ten tijde van de reparatie geen digitale camera bij de hand. Zelf had ik 2 foto's naar aanleiding van het smeren van de splines en heb deze bij dit verhaal gevoegd. Mocht u deze reparatie ook gaan uitvoeren, en maakt u hiervan foto’s, dan houd ik mij van harte aanbevolen.

Voor het losdraaien van de moer is een dop 36 nodig, een duur (€ 72 in 2005) stuk gereedschap. Deze dop is ook te huur bij Balthasar. U kunt hem mailen op het volgende adres:

Bij deze wil ik Balthasar dan ook bedanken voor het schrijven van dit artikel.


Hallo,

Bij het vervangen van de kardanas zag ik dat de oliekeerring van de kardan defect was. Een reparatie die ik zelf wou gaan uitvoeren.

Het losmaken van de moer op de as van de kardan was nog wel even stoeien. Met name het blokkeren van schijf waarop de remschijf zit was een probleem. Bij gebrek aan officiële klem, heb ik het vierkante deel van het huis in de workmate geklemd. Vervolgens heb ik twee achterwielbouten in hun gaten gedraaid en daar uiteindelijk een rvs pijp van 30*30 mm bij 40 cm tussen geklemd, zodat bij het draaien van de as deze rvs pijp klem kwam te zitten tegen de workmate. Dit blokkeerde redelijk goed. (Eerst heb ik een hamer gebruikt i.p.v. de pijp, maar deze boog krom!)

De volgende procedure heb ik gevold:

  1. Haal het kardanhuis los van de swingarm (foto 1);
  2. Demonteer de remschijf;
  3. Schroef twee achterwiel bouten in hun gaten (1 en 3 of 2 en 4);
  4. Klem het vierkante deel van het huis in een workmate;
  5. Klem een stevige buis tussen de twee uitstekende moeren, zodat het kroonwiel niet meer kan draaien (let op deze krachten zijn zeer groot);
  6. Verhit de zeskantige moer (foto 2) tot 100 graden (met een elektrische verfbrander, door er af en toe een druppeltje water op te laten vallen kunt u meten of 100 graden bereikt is);
  7. Draai deze moer een klein stukje los;
  8. Verhit het vierkante deel van het huis tot 100 graden;
  9. Zet een grote schroevendraaier in een van de nokken van de gekartelde ring (foto 2) en sla hierop met een hamer, in een paar tikken moet de ring los schieten;
  10. Draai de ring uit het huis, als de moer nog op de as zit, dan zal deze de hele as uit het huis trekken;
  11. Draai de moer van de as;
  12. De ring met keerring kunnen nu van de as worden gehaald;
  13. Tik de oude keerring uit de genokte ring (let op de plaatsing!);
  14. En tik de nieuwe er in (dop 36 is een mooie drevel);
  15. Voor de montage van de as is het handig als het deksel van het kardanhuis af is, volg Haynes/Peters hiervoor;
  16. Met het deksel van het kardanhuis verwijderd maakt u het hele zaakje schoon en smeer het naaldlager van de as opnieuw met olie in;
  17. Maak het schroefdraad van de genokte ring goed schoon en smeer hier vloeibare pakking op;
  18. Olie de nieuwe keerring en het deel van de as waar de keerring overheen gaat in;
  19. Pak de as bij de bovenkans (kardanaskant) en laat ‘m samen met de genokte ring in het huis zakken, tot de genokte ring tegen de schroefdraad aan komt;
  20. Draai de genokte ring in de schroefdraad, waarbij u de as blijft optillen, als u dit niet doet dan zakt deze uit de keerring;
  21. Draai de ring aan tot die niet verder gaat;
  22. Verhit het huis opnieuw tot 100 graden en sla met de schroevendraaier en de hamer de ring vast. (Moet officiëel met 118 Nm worden aangedraaid);
  23. Monteer het deksel op het huis en zet het geheel weer klem in de workmate, let er op dat de draairichting van het kroonwiel de andere kant op is;
  24. Smeer loctite (o.i.d.) op het schroefdraad van de as waar de moer op komt te zitten;
  25. Verhit de moer tot 100 graden en draai deze snel vast op de as (200 Nm);
  26. Ga een biertje drinken om de zenuwen en de kardan af te laten koelen;
  27. Monteer de kardan en achterwiel zoals beschreven in Haynes/Peters;
  28. Voor de echte cracks: Rij een stukje op uw achterwiel om te testen of alles goed vast zit.

Met de vriendelijke groeten,

Balthasar

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 1

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 2


Artikel: ©Balthasar Klimbie 2006 en Bert Meijerink 2006