Diversen, Bokken

(Auteur: Bert Meijerink)


Algemeen

De mogelijkheid bestaat dat u ooit eens iets van uw motorfiets moet verwijderen of loshalen waar deze normaal mee op de grond staat. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de wielen of de middenbok. De motor zal in dat geval op een of andere manier ondersteund moeten worden.

In dit artikel komen een aantal bokken aan de orde waardoor u bepaalde onderdelen eenvoudig kunt verwijderen. Deze of soortgelijke bokken kunt u vaak weer aantreffen in andere artikelen op de Website.

Een belangrijk aspect bij dit onderwerp is veiligheid. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de motor omvalt als iets is weggehaald en al helemaal niet op het moment dat u er net aan sleutelt met alle gevolgen van dien. Maak dus degelijke constructies en zet de motor in alle gevallen altijd goed vast, bijvoorbeeld met sjorbanden.


Motorblok/carter bok (Auteur Frans Diekema)

Het probleem met goedkope krikken in het algemeen (en de Gamma krik in het bijzonder) is dat ze na verloop van tijd langzaam gaan zakken en de motor van de bok kan rollen (is bijna bij mij gebeurd). Dus een krik alleen tijdelijk gebruiken.

Voor dit probleem heb ik de volgende oplossing gevonden:

Op een Gamma krik plaats ik een houten brug onder het blok. (foto 1)
Vervolgens krikken en dan 2 plankjes onder de brug plaatsen. Nu kan de krik weg en het voorwiel is vrij. De maten van de brug zijn proefondervindelijk vastgesteld. De motor staat nog op de hoofdstandaard en het achterwiel is op de grond.
Deze bok is ook zeer goed te gebruiken met het hieronder beschreven werkplateau.

Versnellingsbak werkplateau (Auteur Frans Diekema)

Een andere bok is het versnellingsbak werkplateu. Hierbij staat het carter op een bok en rust ook het frame aan de achterzijde op een bok (foto 3). De bok aan de achterzijde is in dit geval een Workmate met wat blokken hout. Meer kunt u hierover lezen onder het hoofdstuk versnellingsbak, ondersteuning van het frame bij een verwijderde versnellingsbak.

Op foto 2 is nu het werkplateau te zien. De algehele opbouw bestaande uit het hout, potkrik en garagekrik is duidelijk te zien op de foto.
De vier bevestigingsbouten voor de middenbok zijn gebruikt als stelschroeven om de bak exact in lijn met de motor te krijgen. Het voordeel is, dat u de bak niet permanent hoeft vast te houden. Op de vier bouten is de versnellingsbak perfect in balans.

Bokken achterzijde van het frame

Als bijvoorbeeld de versnellingsbak (eventueel in combinatie met de motor) verwijderd moet worden dient het frame aan de achterzijde ondersteund te worden. Hiervoor bestaan natuurlijk verschillende mogelijkheden.

Op foto 3 zag u al de Workmate oplossing van Frans Diekema.

Op foto 4 ziet u een oplossing van Chris Scholten. Meer kunt u lezen onder het hoodstuk motor, vervangen van de uitgaande as bij een K100.

Op de foto's 5 t/m 7 ziet u de door ons gebruikte bok waarover u ook meer kunt lezen onder het hoofdstuk versnellingsbak, ondersteuning van het frame bij een verwijderde versnellingsbak.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 1

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 2

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 3

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 4

Foto 5

Foto 6

Foto 7


Artikel: ęBert Meijerink 2006