Zijspannen, K1200GT EML 

(Auteur Martijn Hekelaar)


Algemeen

Voor BMW's zijn aantal merken zijspannen te verkrijgen.

Hieronder kunt u lezen hoe het proces is verlopen van een K1200GT naar zijspancombinatie van EML. (foto 1)

Bij deze wil ik Martijn bedanken voor het beschikbaar stellen van het artikel en de foto's.


Ombouw K1200RS naar zijspan

Het idee om een nieuwe motor om te bouwen was geen gemakkelijke, de kosten voor zo'n verbouwing zijn namelijk erg hoog.

Maar ja, de mogelijkheid en de centen waren er en aangezien je zoiets waarscheinlijk maar 1 keer in je leven doet is de knoop doorgehakt.

Eerst gekeken wat voor motor het moest gaan worden. Bij EZS in Zelhem wist ik dat er een Triumph Rocket3 werd omgebouwd, dus daar maar eens goed gekeken.

De Rocket3 is een heeeeeeeeeeeeel mooie motor, maar de zijspanbak wordt echter aan de mooiste kant van de motor aangebouwd.

Toen maar eens verder gekeken.

Een proefrit gemaakt op een K1200RS met naafbesturing gemaakt (Henk bedankt) en daarna maar eens gekeken bij de lokale BMW dealer.De keuze voor een K1200GT was toen snel gemaakt.

Ik had al een K100 met een 1100cc blok met zijspan en deze combinatie beviel erg goed. Dit zijspan was dakargelb en het stond ook al snel vast dat de volgende combinatie ook dakargelb moest worden.

Gelukkig had BMW net de nieuwe K1200S op de markt gebracht en ik vond de zwart/geel gestreepte uitvoering erg mooi.

Vervolgens op naar Motoport Hengelo om alles te regelen, d.w.z. inruil, spuitwerk, accessoires en aanhangwagen.

De oude K100 ingeruild en in november 2004 is EML in Neede met de ombouw begonnen.

Het spuitwerk is bij Beerten in Borculo gedaan.

Toen volgde er een periode van regelmatig naar EML gaan om de vorderingen te bekijken en bij Beerten het spuitwerk te bespreken.

In februari 2005 was de motor met zijspan en aanhangwagen gereed!

Ik heb tot op de dag van vandaag geen spijt van mijn aanschaf.

Wel zijn er nog enkele zaken veranderd en zijn er nog een paar (kleine) wensen.

Er zit een Schurgers ruit op, en ik wil het stuur nog veranderen, door er een K1200P kroonplaat op te zetten, zodat er een K1100LT stuur op past.

commentaar bij de foto's:

  • K1200GT met EML GT2001 zijspan en EZS aanhanger. (foto 1)
  • Naked bike op K1200GT basis, oftewel de K1200GT zonder tupperware. (foto 2)
  • De hele motor gestript en weer in de opbouwfase. goed is hier de nieuwe stalen achterbrug te zien.Speciaal EML fabricaat voorzijspangebruik. (foto 3)
  • Naafbesturing van dichtbij, EML. (foto 4)
  • Montage zijspanframe. (foto 5)
  • Zijspan in de grondverf bij Beerten. (foto 6)
  • Naafbesturing. (foto 7)
  • Twee keer K100 met EML zijspan, het linkerspan was de mijne. (foto 8)

Vriendelijke groeten,

Martijn.

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 1

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 2

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 3

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 4

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 5

Foto 6

Foto 7

Foto 8