Onderhoud, verwijderen van krassen uit ruiten of kunststof glazen

(Auteur: Bert Meijerink)


Algemeen

Hoe vaak komt het niet voor dat transparante kunststoffen na verloop van tijd onder de krassen komen te zitten. Hieronder dan ook een aantal mogelijkheden waarmee u kunt proberen deze krassen weer te verwijderen of te verminderen.

Mocht u andere methoden succesvol gebruiken dan hoor ik het graag van u.

Wel nog even een algemene waarschuwing. Transparante kunststoffen kunnen gemaakt zijn van verschillende basisproducten. Wat bij de ene kunststof zonder problemen uitgevoerd kan worden kan bij een andere kunststof soms tot schade lijden. Daarom is het raadzaam om altijd eerst iets uit te proberen op een proefstukje op een plaats waar het geen kwaad kan.

Het aanbrengen van een aantal hieronder genoemde middelen zou kunnen gebeuren met een polijstschijf op een boormachine of polijstmachine. Pas hier echter goed mee op. Door de warmteontwikkeling zal het kunststof kunnen gaan smelten en blijvende schade aanrichten.

Controleer bij de onderstaande stappen continue in het daglicht wat het tussenresultaat is. Bij de natte methoden moet het kunststof goed droog gemaakt zijn daar water het beeld wel eens kan vertekenen.

Disclaimer: Bij de samenstelling van dit artikel is de grootst mogelijke zorgvuldigheid betracht. Bert Meijerink of derden betrokken bij de ontwikkeling van dit artikel zijn dan ook niet aansprakelijk voor directe of indirecte schade, die het gevolg is van gebruik van informatie, die door middel van dit artikel is verkregen. De intentie van dit artikel is alleen om kenbaar te maken hoe ik krassen uit de voorruit van mijn K1100LT heb gekregen. Lees dan ook de opmerkingen goed die hierboven in het stuk onder algemeen zijn te vinden.

De krassen zijn in een tweetal soorten op te delen namelijk de diepe en niet diepe krassen. Waar het onderscheid ligt is moeilijk aan te geven maar u kunt natuurlijk eerst de kras als een ondiepe kras behandelen en mocht dit niet snel genoeg verdwijnen dan kan de kras behandeld worden als een diepe kras.

Later heb ik nog informatie gekregen over Seapower Metal Polish waarmee ook zeer goede resultaten verkregen zijn. De eerste methoden heb ik nooit kunnen testen op vergeelde ramen maar naast het verwijderen van krassen schijnt (ook volgens de leverancier) Seapower Metal Polish ook vergeling goed aan te kunnen pakken. Naast de auteur heb ik daarover meerdere enthousiaste verhalen gelezen zodat het zeker de moeite waard is dit produkt hier te vermelden.


Verwijderen van ondiepe krassen uit de tellerset en voorruit

Ik heb eens een aantal krassen in de voorruit en tellerset gehad en heb die door middel van de onderstaande methodes weer verwijderd.

Let er op dat onderstaande producten met een (zachte) doek aangebracht worden en niet bijvoorbeeld met een keukenrol. Dit laatste levert toch weer fijne krassen op.

Op een aantal sites is te lezen dat door middel van koperpoets (brasso) of tandpasta krassen krassen uit transparante kunststoffen te verwijderen zijn. Probeer echter nooit geen krassen te verwijderen met producten als Jif. Dit levert zeker krassen op.

Toch wel bang voor het produceren van nog meer krassen, het zijn per slot van rekening licht schurende middelen, werd een eerste poging op de tellerset gedaan met tandpasta daar het vermoeden bestond dat dit de minst schurende werking zou hebben.

De krassen bleven echter zichtbaar. Er waren gelukkig echter geen krassen bijgekomen dus werd de tandpasta ook nog even geprobeerd op de voorruit. Hier zaten van die lichte krassen op die je zo vaak in het zonlicht ziet en waarschijnlijk ontstaan door vuildeeltjes in de rijwind. En deze krassen namen zichtbaar af na de poetsbeurt met tandpasta.
Als minpunt van deze methode kan niet onvermeld blijven dat de voorruit tijdelijk een mint geur had.

Gesterkt door dit resultaat werd de volgende stap gezet. Helaas was er geen koperpoets (brasso) voor handen maar wel zilverpoets (silvo, foto 1). Het vermoeden was echter dat beide producten een groot aantal overeenkomsten hadden daar de kleur en geur ongeveer gelijk aan elkaar zijn. Dus werd de silvo aangebracht. Met een redelijk aangedrukte doek werd er afwisselend in lijn met de krassen gewreven of met een draaiende beweging.
Het eindresultaat was echter fantastisch. De krassen waren verdwenen en het venster was weer helder.

Spoel na de tijd het kunststof wel goed schoon. Bepaalde stoffen in Brasso of Silvo kunnen inwerken op kunststoffen. Later heb ik nog zeer goede ervaringen opgedaan met commandant 5. (foto 2)

Ook zijn er speciale polijstmiddelen te verkrijgen voor transparante kunststoffen.

Verwijderen van diepe krassen

Diepe krassen vragen om een wat andere aanpak die in eerste instantie nogal drastisch lijkt omdat poetsen alleen hier niet helpt.

Daar ik in eerste instantie nogal angstig was over blijvende schade heb ik het allereerst toegepast op een Touring embleem met een aantal diepe krassen (foto was helaas mislukt).

En inderdaad na ongeveer 7 minuten werk een embleem wat er weer zo goed als nieuw uit zag.

Stapvolgorde:

  • Schuur met een draaiende beweging en veel water allereerst de kras weg met waterproof schuurpapier 600 (of 800). Schrik niet van de doffe (grijze) plek die ontstaat zoals te zien is op foto 3.
  • Polijst nu met commandant 5 deze grijze vlek weg. Doe dit met een schone droge doek onder een redelijke druk. Binnen een paar minuten is het resultaat zoals op foto 4, een bijna zo goed als nieuw Touring embleem.(Op de foto is het niet helemaal goed te zien maar het geeft echt een spiegelglad resultaat.)

Verwijderen van krassen (en gele aanslag) d.m.v. Seapower Metal Polish (auteur: Robin)

Mijn K75 RT uit 1991 had een ruit waar niet echt veel meer door te zien was: vergeeld en vol met krassen.

Je kijkt meestal over de ruit heen maar wat zicht door de ruit kan nooit kwaad.

Ik zat al te overwegen om de ruit te vervangen totdat ik de tip kreeg om Seapower Metal Polish (foto 5) te gebruiken..... en de ruit is weer als NIEUW !!

De vergeling is weg en ik kan er weer prima doorheen kijken. Er wordt ook door de leverancier aangegeven dat het werkt bij vergeling van plexiglas en lexaan.

Het is op de foto niet heel duidelijk te zien maar op foto 6 heb ik (staand voor de motor) de linkerhelft gedaan en de rechterhelft nog niet.

Op foto 7 heb ik de hele ruit gedaan.

Ik hoop dat iemand er iets aan heeft.

Groet, Robin.

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 1

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 2

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 3

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 4

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 5

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 6

 

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 7


Artikel: ęBert Meijerink 2006