Onderhoud, centreerdoorn koppeling

(Auteurs: Jan Hein Matze en Bert Meijerink)


Algemeen

Heeft u de koppeling uit elkaar gehad dan dient deze bij montage weer gecentreerd terug geplaats te worden.

Hieronder vindt u een handige tip van Jan Hein Matze hoe u dat eenvoudig kunt doen.

Bij deze wil ik Jan Hein dan ook bedanken voor zijn bijdrage.


Centreerdoorn voor de koppeling

Op deze website staat een centreerdoorn voor de koppeling.

Deze moet je ergens laten maken als je geen toegang hebt tot een draaibank.

Zelf gebruik ik voor auto's (en ook mijn BMW) een keilbout met 2 moeren en een metalen stripje. De werk wijze is als volgt:

  • De keilbout in de koppelingsplaat steken en de moer van de keilbout redelijk vast zetten. Als je dit te strak doet beschadig je de spleen en krijg je hem moeilijk los;
  • Koppelingsplaat op de drukgroep leggen en vervolgens met het plaatje en de tweede moer de plaat iets 'aan' de drukgroep trekken (moer aan plus ca 2 slagen);
  • Nu de plaat op de drukgroep centreren door met een schuifmaat kruislings te meten;
  • De tweede moet iets vaster zetten (ca 1/2 slag) zodat de plaat vast aan de drukgroep zit;
  • Drukgroep met plaat monteren en dan de tweede bout en plaatje verwijderen;
  • Eerste moer lossen en de keilbout uit de plaat halen.

Hoop dat het nuttig is,

Jan Hein

Vergroting: druk op de linker muis toets.

Foto 1


Artikel: ŠJan Hein Matze 2011 en Bert Meijerink 2011